Miközben Orbán „Hahó, facebookosok” Viktor simán beleáll abba a szerepe, hogy lövése nincs a közösségi médiáról, sőt a közrádióban „a szociális média, vagy hogy hívják ezt az internetvilágot” megjegyzésekkel túl is játssza ezt, a Fidesz egy központi agyra kötött, parancsra egyszerre mozdítható, az egész országot lefedő Facebook-hadsereget állított fel a kampányra. Ennek egyik tagja megosztotta velünk, hogyan irányítják a pártközpontból a virtuális kampánygépezetet.
2017 májusában a Fidesz pártközpontjának kérésére a párt minden képviselőjének és képviselőjelöltjének a csapatából le kellett adni egy nevet „virtuális munkatárs” pozícióra. Először azt mondták, hogy nincs jelentősége a posztnak. De alig telt el egy hónap, minden megnevezett munkatársat berendeltek a Fidesz központba. A „virtuális munkatársakat” (VM-ek) maga a Fidesz-kampányok félistene fogadta, az ember, akiről listát is neveztek el. Ez elsőre egy egynapos tanfolyam volt. Egy része Facebook-képzés volt, a fan page kezelését mutatták be, alapszinten. De ami jóval fontosabb volt, a Fidesz saját fejlesztésű rendszerének, a CAP használatának betanítása.
Mi ez a CAP? Egy feladatmegosztó és belső üzenetküldő rendszer. Ezen keresztül van összekötve minden képviselőjelölt, politikai munkatárs, és persze az előbb említett Kubatov-alapkiképzésen átesett összes virtuális munkatárs a nagy központi akarattal. Utóbbiak feladata nemcsak a képviselőjelölt hivatalos Facebook-oldalának a gondozása, hanem a központi utasítások leosztása azok felé az aktivisták felé, akik aztán vagy civilnek álcázott csoportokban vagy saját maguk osztják meg a pártszékházból érkező tartalmakat.
A Fidesz pártközpontból a CAP-on keresztül minden nap legalább egy, de legfeljebb öt feladat érkezik.
Hogy ne azon múljon, éppen gépnél van-e a képviselő Facebook-felelőse, sms-t is küldenek, hogy új utasítás jött a CAP-on. A rendszer erősen védett, a belépéshez nem elég a sima felhasználónév és jelszó, hanem, mint a legtöbb online banknál, hitelesítő sms is kell.
A kiküldött utasítás lehet egy teljesen egyszerű alapfeladat, megosztani például a Fidesz Facebookjára posztolt tartalmat ahol csak lehet. Esetleg olyan karakterépítés, hogy a kultúra napján spontánnak ható módon minden politikus ossza meg kedvenc szerzeményét. A Magyar Nemzet írta meg, hogy ezt a minimális személyességet igénylő feladatot sem tudta mindeki megoldani. De érkezhet arról is utasítás, hogy kommentelők szálljanak rá az ellenzéki jelölt posztjára.
Egy példa a feladatra a múlt hétről:
„Feladat leírása
Sziasztok!
Kérlek benneteket, hogy az alábbi linket, lájkoljátok a hivatalos oldalakkal, a szervezeti oldalon osszátok meg, és tegyétek be a titkos csoportba, ahonnan ezúttal a megosztásokat várjuk!
Feladat megoldásaként várom a felületeket, ahol megosztottátok!
Előre is köszönöm!”
Az utasítás végrehajtását igazolni is kell. Minden esetben határidőt adnak a feladat végrehajtására, általában 1,5-2 napot. És valóban ellenőrzik, hogy ki hajtotta végre a feladatot. Ha nem iskerült megoldani, sms-ben jön a figyelmeztetés.
Nemcsak a pártot fényező posztokat kell megosztani, hanem az ellenzéket lejáratókat is. Az ellenfelek hiteltelenítésére minden képviselőjelölt virtuális munkatársának létre kellett hozni egy úgynevezett „szembesítő oldalt”, amely helyi szinten ontja a trolltartalmakat. Meglehetősen egyszerű megtalálni ezeket. A központból legtöbbször az ELÉG nevű Facebook-csoport posztját küldik ki kötelező terjesztésre, pénteken például Vona Gáborról kellett továbbadni ezt:
És ezt:
A megosztásokban könnyen kiugrik, hogy nagy valószínűséggel kik vannak rákapcsolva a Fidesz-hálózatra. A párt helyi szervezetein kívül azok, akik valamilyen helyi civil szerveződésnek tűnnek, csak néhány példa: Kertváros Pécs, Fejér Megyei Jobbegyenes, Mátrai Betyárok, Trollkomárom, Nem érdemelnek több esélyt, Szeged többre képes, Kritika Kazincbarcika, Rábaköz nem kér a hazaárulókból, Kaposvári Fricska, Egyenesen Marcali, Igazi baloldalt Csepelen, Fogjunk össze Kispestért, de hosszan lehetne még sorolni.
A hiteltelenítéshez egyébként a Fidesz még olyan, hihetetenül részletes leírással is ellátja a VM-eket, hogy hogyan kell mémeket gyártani.
Tényleg nagyon részletes a leírás, ez a vége:
És van is, aki használja:
Annyira azért nem kell kreatívnak lenni, a központból bőségesen küldik az ELÉG Facebook-csoport posztjait. Az ilyen típusú tartalmaknál egyébként kifejezetten kerülni kell, hogy a képviselő a saját hivatalos oldalára rakja fel (bár persze van, aki ezt simán megteszi), erre vannak a fent bemutatott kamu oldalak.
A VM-eknek létre kell hozni a helyi aktivistákból titkos csoportot is, akiknek tovább kell osztani a központból jövő feladatokat, milyen posztokat kell megosztani, lájkolni vagy kommentelni. Előírás volt, hogy ezeknek a csoportoknak a létszáma most januárra már legalább 60 fős legyen, képviselő-jelöltenként. A központi ellenőrzés annyira alapos, hogy a CAP-ot irányító vezető mindegyik titkos csoportban tag egy kamu profillal, hogy monitorozhassa az ott folyó tevékenységet. „Volt olyan, hogy egy élelmesebb idős bácsi létrehozott egy profilt csak azért, hogy osztogassa a 0 ismerősös hírfolyamába a fideszposztokat, de a központban rájöttek, hogy van egy valódi profilja 700 ismerőssel. Rá lett szólva, hogy azzal osszon”.
A VM-ek a feladatokon túl minden nap 3 üzenetet kapnak, egy reggeli, egy délutáni és esti „szemle” nevű excel fájlt, amiben a kötelező központi üzenet és az ajánlott kommunikálható tartalom van. És még ezen felül is minden nap van érkezik egy „jó példák” nevű üzenet is, amelyben a CAP-főnök kiemeli és véleményezi a képviselőjelöltek Facebook-posztjait.
Ahhoz képest, hogy milyen éber központi kontroll alatt van a rendszer, Pócs János Soros-disznós posztja miatt nem adtak ki riasztást, nem intették óvatosabb posztolásra a képviselőjelölteket.
A képviselők nagy része a számonkérést véresen komolyan veszi, és egyfajta háziversenyként fogja fel. Minden hónap végén excelben listázni kell a képviselőjelölt facebookos tevékenységét, a követők számát, a posztok számát, az aktivitást, az eléréseket, de még az ellenfelek oldaláról is mindent, ami tudható.
A rendszert helyi szinten működtető VM-ek forrásunk szerint nagyjából három csoportra oszthatók:
Az általuk irányított pártaktivisták a rendszert bemutató forrásunk szerint jellemzően idősek, akik tényleg meggyőződésből tolják, amit a Fidesz küld utasításban. Fiatalok alig vannak, „akik igen, azok vagy függenek a rendszertől, és nem akarják elveszteni a munkájukat, vagy ifjúpolitikusok. Ők rafkósak, mert érzik, hogy a sok ostobaság megosztásával hiteltelenek lesznek, ezért pszeudo csoportokba osztják tovább, vagy elrejtik, hogy csak ők lássák a megosztást. Így a számok megvannak (amit le kell adni), s egy esetleges elszámoltatás során is elő lehet húzni, hogy ők megcsinálták a feladatot.”
Bár mindez nagyon szervezett, a rendszert belülről ismerő forrásunk nincs elájulva a CAP-rendszer működtetőinek profizmusától. Az egyik központi kampánystáb szívesen dicsekszik azzal, hogy Amerikában három hónapig tanulmányozták Trump kampányát, és ezt próbálják leutánozni. De a forrásunk szerint mégsem jéghideg profik, sokszor érzelmi alapon tolják ki a központon keresztül a posztokat, és ha valaki szakmai érvekkel próbál viatkozni velük, érvek helyett annyit mondanak, hogy ők ezt jobbak tudják. Idegenvezetőnk a Fidesz virtuális kampányban úgy foglalta össze a véleményét:
„Szóval maga a szosölmédia rész nem profi, mert balfaszok hozzá. Viszont, és ez egy jó nagy viszont, maga a rendszer az azért odabasz. Ha belegondoltok, hogy szervezetten az egész országot lefedve képesek INGYEN folyamatosan magas aktivistást tartani a képviselői Facebook-oldalakon, az azért nem szar. Mondhatni az ember, akiről listát is neveztek el, ilyen téren egy zseni és ügyesen használja fel a régi listát. Mondanom sem kell, hogy a rezsicsökkentős ívek, a kvótanépszavazós ívek és az összes cucc, amire az utcai aktivisták emailcímet és telefonszámot írtak rá, azok most pörögnek ezerrel.”
A rendszer mégis csikorog. Hasonló virtuális csapatmozgatással nyilván minden párt próbálkozik, de a Fideszről lehet azt gondolni, hogy korlátlan anyagi lehetőséggel rendelkezik a VM-k megfizetésére és az aktivisták megjutalmazására. Erről mégsincsen szó, nem jól fizetett trollhadsereg kampányol, a NER spórol rajtuk.
„Senki ne gondolja, hogy itt túlfizetett NER-es utánpótlás van. Sok vidéki VM-nek, konkrétan gondot jelentett a Budapestre való felutazás anyagilag. Ez amúgy jellemző a Fideszre. 2010 óta megy az ígérgetés, hogy kampány van, segíts, ha nyerünk, akkor lesz honor. Más kérdés, hogy folyamatosan kampány van.”
A forrásunk szerint 2002-ben a polgári körök létrehozásával összeállt politikai erők és a köréjük épülő civil szervezetek olyan aktivistahálózatot hoztak létre, amelyek majdnem 15 évig nagyon erős kötelékek voltak. A legkisebb körök az önkormányzati képviselők körüliek, nekik fejenként legalább 10-15 aktivistájuk van, csúcsidőben, így például a 2010-es kormányváltáskor akár 50 embert is tudtak mozgósítani. Az országgyűlési képviselő-jelöltek kampányába is ők dolgoznak be. Ahogy a forrásunk fogalmaz, zömmel a legelvakultabb Orbán-hívekről van szó, „olyan szintű a személyi kultusz, hogy ismerek olyan 60 éves nénikét, aki ha meghallja Viktor nevét, feláll és tapsol”. Sokuknak ennek ellenére viszont már kezd elegük lenni abból, hogy a boltban vagy a postán beszólnak nekik, hogy megint miket osztottak meg a Facebookon. Fidesz-szavazók maradtak, de nem akarnak már kampányolni. „Így a csúcsidőben 50 aktivistát is irányító képviselők most meg vannak lőve, mert alig tudnak felállítani 10 embert” - meséli a kampány résztvevője. Ezek az aktivisták egyébként ingyen dolgoznak a Fidesznek, még 2010-ben sem kaptak egy fillért sem. Hogy semmit sem, az pusztán azért nem igaz, mert 2014-ben például azzal köszönték meg az aktivisták munkáját, hogy küldtek baseballsapkát, Orbán Viktor aláírásával. De ebből sem jutott mindenkinek, tíz darabot kaptak városonként.
A választókerületi elnökök eközben feszültek a központból érkező érkező folyamatos kérések miatt, pláne, ha olyan emberek adják le a megrendeléseket, akik soha nem dolgoztak választáson terepen, fogalmuk sincs, milyen erőt kell megmozgatni, de ha nem teljesül a kvóta, azonnal üzennek, hogy ez nagyon nincsen jól.
Címlapkép: Tamás Bence Gáspár/444
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.