Erdélyi Mónika a YouTube-on éledt újjá, és könyékig nyúl egy slime-os vödörbe

Kiskunhalas büszkesége, Erdélyi Mónika az a szerencsés kiválasztott, aki 2001 és 2010 között a műsorvezetője lehetett annak a beszélgetős műsornak, aminek idézetei a mai napig színesítik a magyar köznyelvet ("bézbózütő", "a gecibe se vagy sztár", "és még el sem nyerted méltó büntetésedet!"). Miután a Mónika Show-nak vége lett, Mónika eléggé eltűnt a médiából (a Reggelit vezette még néha), de egy szűk éve megjelentek a videói a YouTube-on. 

Először csak családi videókat töltött fel közös medencézésekről, de később kihívás-videók és vlogok is megjelentek, amikben Mónika a nagyjából tízéves lányával, Mollikával szerepel. Azóta még több videót töltött fel, és tíz hónap alatt majdnem százezer feliratkozóig jutott a csatorna, slime-videói pedig félmilliós nézettségig már meg sem állnak.

Erdélyi Mónika videói semmivel sem bonyolultabbak, különlegesebbek vagy minőségibbek bármelyik vloggerénél, de megbízható rendszerességgel jelentkeznek sokféle témában, és egyértelmű, hogy rengeteg energiát és időt fordít rájuk. 

Van vlogja, amiben elutazik a családjával egy minyonos wellnessezésre, életvezetési tanácsokat ad, de főzős és ASMR-videói is vannak. Természetesen a világ egyik jelenlegi legpusztítóbb idiótaságáról, a slime-ról készült tutorialok a legnépszerűbbek, nem is véletlenül gyártja őket irdatlan mennyiségben.

A slime egyébként egy színes, ragadós, nyúlós, szilárd, mégis folyékony cucc, ami kétszer olyan menő dolog most az interneten, mint egy éve a fidget spinner volt. Állítólag nagyon jó fogdosni, kézzel gyurmázni, és a számok azt mutatják, hogy nézni is imádják ezeket az emberek. 

Minden valamire való vlogger, aki nem szégyell lehajolni a potyanézettségért, csinált már slime-készítős videót. A legbátrabbak még attól sem riadnak vissza, hogy a csajukkal gyúrassák meg a húsz liternyi borotvahabból, testápolóból és ragasztóból álló slime-ot.

Mónika slime-os videói inkább aranyosak, a többi meg inkább kínos. Amikor a fűnyíróval szerencsétlenkedik,

 vagy Judyval bohóckodik egy ruhaboltban

meg amikor Mollikával Találd ki az illatot kihívást játszanak,

azt mind nagyon kellemetlen érzés nézni, de ha belegondolunk, hogy ennél igazából nincsenek sokkal jobb videók a magyar YouTube-on a legmenőbb csatornákon sem, és hogy ezek nem is felnőtteknek, hanem általános iskolásoknak szólnak, máris más a helyzet.

A YouTube olyan demokratikus tartalommegosztó lett, ahol simán megférnek egymás mellett a rap-videoklipek, Dobány Sándor vasút- és kocsmavlogjai és 13 éves kislányok room tour videói is. Az online videózás már nem egy csak egy műfaj, hanem egy külön nyelv, ami a jövőben valószínűleg olyan alapkészség lesz, mint ma az internethasználat. 

Nem véletlenül indított mostanában annyi tévés személyiség YouTube-csatornát, például Istenes Bence, Tatár Csilla vagy Ördög Nóra

De teljesen egyértelmű, hogy mindannyiuk közül Erdélyi Mónika kezeli legjobban ezt a platformot, mert ő az első közülük, aki nem a tévés-magazinos formátumokat próbálja meg beleerőltetni a videókba, hanem alkalmazkodik az online videózás íratlan szabályaihoz, nyelvezetéhez és témáihoz. 

Persze elég nagy segítség, hogy van egy tíz év körüli lánya, aki nemhogy nem biodíszlet, de kifejezetten azonosulási lehetőség a tízéves nézőknek, és pontosan meg tudja mondani, miről kell szólnia a videóknak. Az már más kérdés, hogy ezek a videók egyelőre csak népszerűek, de tartalom még Mónika legnagyobb igyekezetének ellenére sem igazán van bennük.

Visszatérve Mollikára, kilencéves kortól felfelé a legmenőbb dolog most a világon, ha vlogolsz és még feliratkozóid is vannak. Erről bárki meggyőződhet, aki beírja a keresőbe, hogy 'köszönöm a 2/5/10 feliratkozót', rengeteg 100 alatti megtekintésű videót fog találni gyerekekről, akik kétségbeesetten utánozzák a menő vloggerek kézmozdulatait és mondatait.

A gyerekek olyan természetességgel mondják ki a „na helómindenkinek én PetyaChannel vagyok és ebben a videóban a minecraft modjaimat fogom megmutatni„ és a „kösz, ha megnézted, lájkolj, kommentelj és iratkozz fel" mondatokat a telefonjuk szemcsés kamerájába és recsegős mikrofonjába egy sötét szobában, mintha az anyatejjel szívták volna magukba.

Erdélyi Mónika és Mollika csatornája nem egy új, világmegváltó formátum, hanem csak egy nagyon érdekes példája annak, hogyan találkozik egymással két médiageneráció. Mónika fél életét kamera előtt töltötte a hagyományos médiában – vagyis nincs olyan problémája, mint sok szülőnek, akik képtelenek megilletődöttség nélkül szerepelni gyerekeikkel közös videóikban –, Molli pedig már kisujjból rázza ki a videózás szabályait anélkül, hogy kijárta volna az általános iskolát.