Hangkollázs a természet és történelem bevégződése utáni első pillanatokból

ZENE
2018 március 04., 09:40

Nehezebben induló hétvégi délelőttökre kitalált zenei sorozatunk ismét jelentkezik, ezúttal a világvége utáni eszmélést megidéző válogatással.

A mix egy kiállításhoz kapcsolódik: a Fiatal Képzőművészek Stúdiója szervezésében jelenleg is látogatható Futurum Perfectum névre keresztelt tárlat, ami a posztapokaliptikus gondolkodásban benne rejlő paradoxont próbálja megfogni, amikor ezekben a történetekben és gondolatokban az ember visszanéz önmagára a saját „bevégződése” után. 

Eva Horn kultúratudós ezt nevezte a futurum perfectum apokaliptikus fantáziájának, melynek tárgya a jövő mint katasztrófa. Az antropológiai paradoxon ott képződik meg, hogy vajon az ember képes-e kívülről reflektálni önmaga eltűnését, vagyis mennyiben és miként emberi még a túlélő tekintete? Erre keresi a választ a kiállítás, melynek Nemes Z. Márió volt a kurátora, és ami március 23-áig nézhető meg. További részletek a koncepcióról és a művekről az esemény oldalán olvashatóak

A mixhez kaptunk egy rövid leírást is:

„A kiállításhoz készített mix – mely Képli Balázs, Győrffy László és Nemes Z. Márió munkája – a természet és történelem bevégződésének látomását próbálja hangszőnyegként megfogalmazni. Ez a hangkollázs egyfajta üledékpanorámaként is felfogható, amiben a technológiai zörejek, zajok és hangok találkoznak az emberi létezés szónikus maradványaival. Mintha a végső esemény „kozmikus rettenete” nem egyszerűen a néma terek ürességéhez és csendjéhez vezetne, hanem egy a humánreferenciát hangüledékek formájában tovasodró időviharhoz. Mert az „összeomlás reális és termékeny”, ahogy azt Hegel természetfilozófiájának remixelt szövegéből megtudhatjuk, melyet a Nonvisual Desktop Access (NVDA) képernyőbeolvasó program olvas fel nekünk, látás- és halláskárosult túlélőknek. A „világtűz közömbös szépség”, de ezt a szadomazochisztikus revelációt csak érzékeink felszámolásával élhetjük át, ami azonban nem tökéletes némaságot jelent, hanem egy embertelenül „tiszta” hangzású túlvilágot.”

Ezek pedig az elhangzó számok és zajok:

  • Jana Winderen - The Noisiest Guys On The Planet (Side Two, excerpt)
  • Airbone Sound - Attack Aircraft Maneuvers Sound (F16-C, CF-18)
  • Futurum Perfectum, megnyitó, részlet, NVDA+Horváth Ádám Márton 
  • Schloss Tegal - Anthropophagy
  • Krysztof Penderecki - Threnody for the Victims of Hiroshima
  • Tribes Of Neurot - The Forest That Shelters
  • Elend - Apocalypse
  • Kattajjaq (Inuit Throat Singing)
  • Karlheinz Stockhausen - Gesang der Jünglinge (excerpt)
  • Futurum Perfectum, megnyitó, részlet, NVDA+Horváth Ádám Márton
  • Sunn O))) - Sinn Nanna
  • Steve Von Till - We All Fall
  • Colosseum - Take Me Back To Doomsday
  • Beneath the Planet of the Apes Choir
  • Jana Winderen - The Noisiest Guys On The Planet (Side Two, excerpt)
  • Airbone Sound - Attack Aircraft Maneuvers Sound (F18-C, F16-C)

Sorozatunknak ez már sokadik része, a korábbiakat itt lehet meghallgatni. A címlapképen egy részlet  látható a Futurum Perfectum című kiállításból (Keresztes Zsófi objektje és Lichter Péter filmje), 2018, Stúdió Galéria, Oláh Gergely fotója, a mix borítója Fridvalszki Márk munkája. (#oneminutedrama):