Drágulhat a taxizás Budapesten, nem is kicsit

közlekedés
2018 április 20., 22:02

Július elsejétől drágább lehet Budapesten taxival utazni, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztést megszavazzák a képviselők. 

A Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslat szerint 

  • a 450 forintos alapdíj 700 forintra,
  • a kilométerdíj 280-ról 300 forintra nőne, 
  • a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra. 

A taxisok a javaslatukat azzal támasztották alá, hogy a viteldíj legfontosabb eleme a kilométerdíj, amely a rendelet 2013-as életbe lépése óta nem változott.

A javasolt díjemelés 7 százalékos, miközben 2013 óta az infláció átlagos mértéke meghaladta a tíz százalékot - olvasható a mellékelt előzetes hatásvizsgálatban, amely szerint az áremelés hatására mintegy 20-40 napig tartó átmeneti utazáscsökkenés prognosztizálható az ágazatban, amely ezt követően visszaáll az áremelés előtti szintre. 

Taxisok tüntetnek az Uber ellen 2016-ban
photo_camera Taxisok tüntetnek az Uber ellen 2016-ban

A főváros úgy kalkulál, hogy azon utasok, akik ritkán, alkalomszerűen veszik igénybe a szolgáltatást, az áremelés hatását kevésbé érzékelik és „vonakodva bár, de tudomásul veszik a tényét és szükségességét is, a mértékét valószínűleg nem vitatják, elfogadhatónak tartják”. A taxiforgalom nagy részét kitevő szerződéses állandó ügyfélkörnél még átmeneti visszaesést sem prognosztizálnak az áremelés hatására.

Az egyik fővárosi taxitársaság a díjtételek emelésére tett írásbeli javaslatot januárban, ami után a fővááros majd több körben egyeztetett a taxisokkal, akiknek túlnyomó többsége - a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával és a Fuvarozók Országos Szövetségével együtt - az emelés mellett érvelt. 

Az egyeztetéseken a főváros vezetése többször rögzítette, hogy nem kezdeményezi a tarifa emelését, de ha a taxisok túlnyomó többsége a BKIK-val és FUVOSZ-szal együtt közösen javasolja, és az emelés mértékében is egyetért, azt nem fogja megakadályozni, és a közgyűlés elé terjeszti. 

Ugyanakkor a főváros is elismeri, hogy

  • a biztosítási díjak emelkedtek, 
  • a szabályozási környezet változása új eszközök és készülékek beépítésére kötelezte a taxisokat,
  • akik korszerűbb és drágább járműveket szereztek be a szigorú taxirendelet miatt,
  • illetve a szerviz- és karbantartási költségek is folyamatosan emelkedtek.

Az egyeztetésen a taxisok részéről felvetődött, hogy az autókon reklámtáblákat helyezhessenek el, és így növelhessék a taxisok bevételét. A főváros viszont az „egységes, letisztult megjelenést” értéknek tekinti, és azon nem kíván változtatni. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.