Július elsejétől drágább lehet Budapesten taxival utazni, ha a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott előterjesztést megszavazzák a képviselők.
A Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslat szerint
- a 450 forintos alapdíj 700 forintra,
- a kilométerdíj 280-ról 300 forintra nőne,
- a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra.
A taxisok a javaslatukat azzal támasztották alá, hogy a viteldíj legfontosabb eleme a kilométerdíj, amely a rendelet 2013-as életbe lépése óta nem változott.
A javasolt díjemelés 7 százalékos, miközben 2013 óta az infláció átlagos mértéke meghaladta a tíz százalékot - olvasható a mellékelt előzetes hatásvizsgálatban, amely szerint az áremelés hatására mintegy 20-40 napig tartó átmeneti utazáscsökkenés prognosztizálható az ágazatban, amely ezt követően visszaáll az áremelés előtti szintre.
A főváros úgy kalkulál, hogy azon utasok, akik ritkán, alkalomszerűen veszik igénybe a szolgáltatást, az áremelés hatását kevésbé érzékelik és „vonakodva bár, de tudomásul veszik a tényét és szükségességét is, a mértékét valószínűleg nem vitatják, elfogadhatónak tartják”. A taxiforgalom nagy részét kitevő szerződéses állandó ügyfélkörnél még átmeneti visszaesést sem prognosztizálnak az áremelés hatására.
Az egyik fővárosi taxitársaság a díjtételek emelésére tett írásbeli javaslatot januárban, ami után a fővááros majd több körben egyeztetett a taxisokkal, akiknek túlnyomó többsége - a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarával és a Fuvarozók Országos Szövetségével együtt - az emelés mellett érvelt.
Az egyeztetéseken a főváros vezetése többször rögzítette, hogy nem kezdeményezi a tarifa emelését, de ha a taxisok túlnyomó többsége a BKIK-val és FUVOSZ-szal együtt közösen javasolja, és az emelés mértékében is egyetért, azt nem fogja megakadályozni, és a közgyűlés elé terjeszti.
Ugyanakkor a főváros is elismeri, hogy
- a biztosítási díjak emelkedtek,
- a szabályozási környezet változása új eszközök és készülékek beépítésére kötelezte a taxisokat,
- akik korszerűbb és drágább járműveket szereztek be a szigorú taxirendelet miatt,
- illetve a szerviz- és karbantartási költségek is folyamatosan emelkedtek.
Az egyeztetésen a taxisok részéről felvetődött, hogy az autókon reklámtáblákat helyezhessenek el, és így növelhessék a taxisok bevételét. A főváros viszont az „egységes, letisztult megjelenést” értéknek tekinti, és azon nem kíván változtatni. (MTI)