Gwyneth Paltrow az életmódbiznisz Trumpja: minél nagyobb ökörségeket terjeszt, annál többen kajálják be

Tíz év alatt felépített egy 250 millió dolláros wellness-birodalmat és szinte teljesen felhagyott a színészettel. Cége, a rendkívül ellentmondásos megítélésű Goop óriási profitot termel, és a gazdag, fehér nők körében szinte mozgalommá vált. Paltrow híres szülők gyereke, szép, fehér, szőke, kék szemű, vékony, gazdag, sikeres, a világ egyik legrajongottabb zenésze volt a férje, és persze tökéletesek a gyerekei is. Akkor miért is ne hallgatnánk a tanácsaira, akkor is, ha azt mondja, a napozás nem lehet káros, mert a nap természetes, és ami természetes, az jó?

Nagyon alapos és érdekes portré jelent meg a New York Times-ban Gwyneth Paltrowról és cégéről, a Goopról. A szerző, Taffy Brodesser-Akner nyomasztóan sok időt töltött azzal, hogy megpróbálja a lehető legalaposabb írást összehozni róla és cégéről, még a színésznő Los Angeles-i otthonába is elment, és részt vett a kissé szektás hangulatú Goop-konferencián is. Az írásból rengeteg újdonság és szórakoztató részlet derült ki Paltrow-ról és vállalatbirodalmáról, ami egy egyszerű hírlevélként indult.

Gwyneth Paltrow a Goop konferenciáján januárban.Fotó: Ilya S. Savenok/AFP

Azok kedvéért, akik még sosem hallottak a cégről: a Goop egy olyan cég, ami irreálisan drágán árul kétes értékű termékeket az ilyesmire fogékony közönségnek, és sajnos életmódtanácsokkal is ellátja vásárlóit és rajongóit. Ezek jelentős része szimplán hülyeség, de sajnos néha az egészségre kimondottan káros dolgokat is promótálnak. A szortimentben főleg szépségápolási szerek, ruhák, kiegészítők találhatók, de a legsúlyosabb kuruzslás a wellness-termékek részlegén folyik. Csak példaképpen:

Öt gondolat a Gooptól

  • Hagyd, hogy megcsípjenek a méhek, szebb lesz a bőröd!

Ez az úgynevezett apiterápia, ami egy 55 éves nőnek már biztosan az életébe került.

  • Gőzöld a hüvelyed fekete ürömmel!

Paltrow szerint nagyszerű hatással van a nők vaginájára, a nőgyógyászok szerint viszont a gőzölés kifejezetten káros is lehet.

  • Vegyél 24 karátos aranydildót, az rendbe rakja a szexuális életed!

Nem rakja. Viszont 15 ezer dollárt kérnek érte.

  • A melltartó mellrákot okoz.

Nem okoz.

  • Az ember természetes, a nap természetes, így a sugárzása nem okozhat kárt az emberi szervezetnek.

De igen.

Öt termék a Gooptól

  • Vaginaharmonizáló jádegolyók. 

Paltrow szerint a kínai császárok ősi kincse kiegyensúlyozza az energiákat a vaginában, és javítja a szexuális életet. A nőgyógyászok azt kérik, senki se tegyen ilyet a vaginájába, a féldrágakő nehezen tisztítható, így akár fertőzést is okozhat.

  • Gyereknyugtató permet.

A Chill Childot, ami tulajdonképpen higított illóolajok keveréke, elég a levegőbe permetezni, és a megvadult gyerek azonnal kezesbárány lesz.

  • E-vitaminos síkosító.

Kókusszal.

  • Energiavámpír-távoltartó spray.

27 dollár.

  • 95 dolláros hokedli.

Ez a termékleírás: „Ez a kis fellépő pici, de kivételesen hasznosnak bizonyul a ház körül.”

156 dolláros sárgaréz gyertyatartó, 185 dolláros pöcsét. A hülyének is megéri. Illetve: csak a hülyének éri meg.Fotó: Goop.com

A New York Times szerzője részt vett Paltrow előadásán, amit a Harvard üzleti iskolájában tartott, itt hangzott el rengeteg maflaság mellett: abból a rengeteg gyűlöletből és vegzálásból, amit a Goop miatt kap, Paltrow hatalmas pénzt csinál. 

Minden egyes cikk, minden egyes említés a tévében, melyekben elitizmussal vagy éppen szándékos károkozással vádolják, a cége malmára hajtja a vizet. 

Nem új felfedezés, hogy a negatív reklám is reklám, de úgy tűnik, a Goop esetében ez kivételesen jól működik. Akárhányszor említik a céget, akármilyen kontextusban, a látogatók és a vásárlók száma növekszik, így a profit is. A hallgatók kérdéseire válaszolva Paltrow nem esett ki a szerepéből, azt bizonygatta, az általuk kínált termékek nagyon jó alapanyagokból készülnek, képtelenség lenne olcsóbban kihozni őket. Arra is ügyelt, hogy elég sokszor elhangozzon, hogy az ő célja, hogy felemelje a nőket, hogy jobbá tegye az életüket. Ehhez képest az egyik leggyakoribb megnyilvánulása, amit felhoznak ellene, az az, hogy még a válását sem volt hajlandó úgy nevezni, ahogy a földi halandók. Amikor férjével, Chris Martinnal szétmentek, közleményében nem kudarcról, nem válásról ír, hanem „tudatos különválásról”.

A Goop tényleg egyszerű hírlevélként indult, a színésznő saját maga küldte ki életvezetési, gyereknevelési, egészségügyi tanácsait, receptjeit az arra feliratkozóknak. Ebből nőtt ki a ma már 250 millió dollár értékűre becsült Goop, ami annál nagyobbra nő, minél többször rúgnak bele. A vállalkozás akkor kezdett igazán beindulni, amikor csatlakozott Paltrow-hoz az extrém fitneszedző, Tracy Anderson  korábbi szellemírója, Elise Loehnen. A cikk szerint Loehnen igazi megszállottja az egészséges életmódnak, a helyes étkezésnek, és az ő érkezésével egyesült Paltrow-ban, és így a Goopban a megalapozatlan életmódtanácsok és a drága ruhák szeretete.

Fotó: Emma McIntyre/AFP

A cikkből kiderül, miért szakított időszakos életmód-magazinja kiadójával, a Condé Nasttal. Ő úgy fogalmaz,

túlságos ódivatú volt a cég,

ami azt jelenti, hogy ellenőrizniük kellett volna, hogy amit a lapban írnak, igaz-e. Ez már sok volt a Goopnak, ahol egyáltalán nem szoktak hozzá, hogy nem hiszik el nekik bemondásra, hogy egy szibériai sámán által használt kristály enyhíti a premenstruációs görcsöket. Bár a támadások anyagilag kifizetődőek, kicsit kezdett már azért forró lenni a lábuk alatt a talaj, így Paltrow végül maga döntött úgy, alkalmaznak egy tényellenőrző kollégát a magazinnál.

A Goop annak ellenére sikeres, hogy akarva-akaratlanul, de a kiváltságosság szimbóluma lett, amit anélkül is könnyű irigyelni és utálni, hogy valami newage-mázzal kennénk be. Paltrow azonban nem érti, vagy nem akarja érteni, miért utálják sokan olyan hevesen. Azt még felfogja, hogy milyen irigylésre méltó az élete, de azt már nem, hogy nem azért írják le sokan, milyen káros, hogy ennyi hülyeséget hord össze, mert irigylik a tehetséges kölykeit, a nagy házát, a szép haját, hanem mert nem lehet felelőtlenül olyasmit mondani több millió olvasónak, hogy itt ez a kristály, helyrehozza a pajzsmirigy-működésed. Pedig elég sokan, elég egyértelműen magyarázták már el pontosan, hogy mi a baj a féltudományos vagy áltudományos cikkek terjesztésével. A nőgyógyász Dr. Jen Gunter, aki egy hasonló blogot ír, mint Novák Hunor, igyekszik lerántani a leplet minden kuruzslóról. Csak ő annyit írt már a Goop káros hülyeségeiről, hogy már maga is szabadkozik miatta: 32 bejegyzése született a Goop rossz tanácsairól. 

Az írás legbizarrabb része a Goop konferenciájáról szól. A tavalyi esemény volt az első alkalom, ahol szemtől szembe lehetett találkozni azokkal az arcokkal, akiknek bejön ez a fajta szemfényvesztés. A rendezvényre 400 és 4500 dollár közötti összegért lehetett bejutni, a legdrágább belépőhöz járt két vacsora is magával a cégalapítóval. Az In Goop Health elnevezésű eseményen úgy kétszáz ember vett részt, és kipróbálhatta többek között a reiki kezelést, feldobhatta magát az oxigénbárban, vagy megkóstolhatta a citromos dresszinggel leöntött ősi, hiperegészséges magokat avokádóval.

A New York Times cikkének utóélete is érdekesen alakult: sokan azt emelték ki, amit Paltrow művel a Gooppal, az konkrét álhírgyártás, bevallottan csakis a profitért, a bulvárlapok pedig azt az egy részletet bírták kiemelni, hogy a színésznő nagyon szeretett volna harmadik gyereket, de nem jött össze, és már nem is fog. 

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.