Rózsavölgyi Gábor: „Három-négy éve az ország egyik legkiválóbb pedagógusa voltam, most az egyik legrosszabbja lennék?”

  • Rózsavölgyi Gábor 2002 óta igazgató a debreceni Ady Endre Gimnáziumban, szinte az összes tanár támogatta, mégsem az ő, hanem Türk László fideszes önkormányzati képviselő pályázatát fogadták el.
  • Türk azt mondja, „kellemes meglepetést fog okozni”.
  • A debreceni tankerület pedig „kikérte magának, hogy politikai ügy lett az iskolai igazgatóválasztásból”, és azt írták, korábbi ellenőrzéseken problémák merültek fel Rózsavölgyi intézményvezetői teljesítményével.

Rózsavölgyi eddig nem nyilatkozott az ügyben, most viszont kiadott egy közleményt, amiben részletesen válaszolt a tankerület által felvetett problémákra, és saját helyzetét is értékelte.

Rózsavölgyi Gábor igazgatóFotó: YouTube

Rózsavölgyi szerint a Debreceni Tankerületi Központ közleményéből úgy tűnik, 

„mintha az általam vezetett intézmény törvénytelenül működött volna két éven keresztül. Ezt teljes mértékben visszautasítom!”

Ezután következnek a részletek:

„A Debreceni Ady Endre Gimnázium 2016. novemberi törvényességi ellenőrzésének hiányosságai miatt 2017 januárjában írásbeli figyelmeztetésben részesültem, az indokolás alapján részben a szabadságokkal kapcsolatos szóbeli tankerületi igazgatói utasítás be nem tartása miatt. A Tankerület akkori szabályzata szerint azonban nem lehetett utasítani az intézményvezetőt a saját jogkörébe tartozó területen, tehát a szabadságok kiadása megfelelt a jogszabályoknak. Kizárólag maximális lojalitásom miatt nem kezdeményeztem a munkáltatói intézkedés bírósági felülvizsgálatát.”

A tankerült szerint a másik problémás pont az elmaradt tanórák körül volt. Rózsavölgyi erre ezt válaszolja:

„Az elmaradt tanórákkal kapcsolatban – a Tankerület állításával szemben – megtettem a szükséges intézkedéseket. 2017-ben részletes intézkedési tervet készítettem, amelyet a fenntartó elfogadott. Annak minden pontját betartottuk. Az elmaradt órák számának legalább 25 százalékos csökkentését írtam elő az iskolánk számára, azonban sikerült ezt jelentősen túlteljesíteni, végeredményben 50 százalékkal mérsékelni. Az elmaradt órák száma az összes óratömeg 1 százaléka, ami már a 2016-ban tartott ellenőrzéskor is megfelelt a többi gimnáziumban kialakult gyakorlatnak, ahol ezt a tankerület érdekes módon sohasem vizsgálta, továbbá számos iskola eljárásának, ahol szakértőként három év alatt közreműködtem.”

„Meg kell említeni az órák elmaradásának az okait is. Az iskola Szervezeti és Működési Szabályzatában az szerepel, hogy „lehetőleg ne legyenek elmaradt tanórák”. Az elmaradt órák a pedagógiai programunk feladatai és az adott tanév aktuális igényei, programjai miatt keletkeztek, azonban ezek valójában nem elmaradt órák voltak, csak az elektronikus osztálynaplóban jelentek meg így. Számos belső vizsgánk van, felkéréseket kapnak az országosan elismert drámásaink szereplésekre, rengeteg a jó gyakorlatunk, projektnapjaink, rendhagyó óráink és egyéb iskolán kívüli alkalmaink vannak (múzeumi órák, az Agóra, az ATOMKI meglátogatása, a jégcsarnok igénybevétele). Debrecen városa és a Tankerület rendszeresen igényelte/igényli diákjaink fellépését az akár munkanapokon is megtartott rendezvényein. Az adys tanulók szereplőként vettek részt a Csokonai Színház azon előadásain is a Légy jó mindhalálig című darabban, amelyet a város általános iskolásainak játszottak tanítási időben. A Tankerület kérésére a városi tehetségnap megnyitásán egy teljes évfolyammal kellett délelőtt részt vennünk (két tucat óra maradt el). Ezeket a tényeket figyelembe véve – a Tankerület állításával szemben – megvalósul a koherencia a dokumentumaink és az intézmény működése között, hiszen az előző okok miatt maradtak el tanítási órák az összes óra mindössze 1 százalékában.”

A tankerület külön kiemelt egy esetet.

„Sérelmezte a Tankerület, hogy volt olyan osztály (8.A), ahol egy adott hónapban a 22 magyar órából csak 5 került megtartásra. Ennek oka az volt, hogy a magyartanár tartós betegsége miatt maradtak el a magyar órák, de az ebben az osztályban tanító történelemtanár tartott szakórákat helyette, a két kolléga megegyezése alapján, amit aztán visszacseréltek, tehát a tanulók érdekeinek megfelelően jártak el.”

Saját pályájáról pedig Rózsavölgyi így ír:

„2014-ben országos kitüntetésben, Eötvös-díjban részesültem, ami a közoktatás egyik legmagasabb elismerése, évente mindössze négyen kaphatják. A díjra a Tankerület terjesztett fel. (Megjegyzem, hogy a megkapott elismerésre tekintettel a törvényi rendelkezések ellenére fizetési fokozatot nem léptem a következő évben, a Tankerület jogellenesen, törvénytelenül járt el). Fegyelmi eljárás soha nem folyt ellenem. Három-négy éve az ország egyik legkiválóbb pedagógusa, intézményvezetője voltam. Ez megváltozott volna az elmúlt két évben? Most az egyik legrosszabbja lennék? Teljesen méltatlannak tartom, hogy 32 év után, két évvel a nyugdíjazásom előtt idén szeptembertől nem maradhatok tanárként teljes óraszámban az Ady Endre Gimnáziumban, hanem két helyen kell majd tanítanom.”