Amikor még minden gyártó csak messzi jövőképként tálalta a Toyota elkezdett hibrid típusokat gyártani. Követni ezt a trendet úgy igazán senkinek sem sikerült, inkább a villanyautók irányába indult el a globális ipar.
A Toyota viszont nem, ők inkább a messzi jövőképnek tűnő hidrogén technológiát fejlesztik.
A jövő évtized elején érkezik a Toyota Mirai második generációja, ám a tervek szerint a világ első, sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás szedánjának az utódja nem marad egyedül.
Kishaszonjárműveket, nehéz tehergépkocsikat, de még egy buszt is felszereltek FCEV technológiával. Utóbbi, a Sora az első hidrogén üzemű busz, amely típusbizonyítványt szerzett Japánban; a Toyota március óta hivatalosan is forgalmazza a tömegközlekedési járművet, amelyből a tokiói olimpiai játékok kezdetére legalább száz példányt szeretnének forgalomban látni a japán fővárosban és közvetlen környékén.
2025-től pedig fokozatosan kerülhetnek piacra hidrogén üzemanyagcellás személyautók.
Egy észak-amerikai elemző specialista, a Strategic Analysis, Inc. mintegy 11 ezer dollárra becsüli egy üzemanyagcella-köteg gyártásának a költségét.
A Toyota kutatói viszont máris körülbelül 20 százalékkal csökkentették a kötegenkénti platina mennyiségét, változatlan teljesítmény mellett, így néhány éven belül 8000 dollárra csökkenthető a kötegek költsége, és ezzel párhuzamosan megtízszerezhető az üzemanyagcellás járművek ma évi körülbelül 3000 darabra rúgó forgalma.
Nemcsak olcsóbbak lesznek az újgenerációs üzemanyagcellás modellek, de a hatásfokuk is érdemben javul: a következő Mirai a jelenlegi 500 helyett akár 750 kilométert is képes lesz megtenni egy tartálynyi hidrogénnel; belső források szerint 2025-re nem lehetetlen az ezer kilométeres hatótávolság sem.
Ha megvalósulnak a Toyota merész tervei, a legjobb időzítéssel kerülhetnek piacra az új modellek: ausztrál kutatók kidolgoztak egy olyan módszert, amellyel a jelenleginél jóval könnyebben szállítható a hidrogén üzemanyag.
A CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) szakértői szerint 2025-re akár egymillió üzemanyagcellás gépkocsi is járhatja a világ útjait. Elemzők szerint 2040-ig bizonyosan nagyságrendekkel kevesebb hidrogén üzemű autót fognak eladni világszerte, mint akkumulátoros elektromos gépkocsit.
( forrás: Toyota sajtóközlemény - Tanaka Josikazu, a Mirai projekt főmérnökének nyilatkozata)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.