Testszkennereket telepítenek a Los Angeles-i metróba

külföld
2018 augusztus 18., 21:59

Reptérihez hasonló biztonsági intézkedést vezettek be a Los Angeles-i metróban: a repterek biztonságáért felelős Közlekedésbiztonsági Hatósággal (TSA) közösen hordozható testszkennereket szereztek be az utazóközönség átvilágítására.

A brit Thruvision testszkennerének bemutatója a Los Angeles-i metróban, a Uninon állomáson. A helyi közlekedési vállalat a TSA-val közösen szerzett be mobilszkennereket, amikkel a metró utasait a repülőre szállókhoz hasonlóan átvilágítanák.
photo_camera A brit Thruvision testszkennerének bemutatója a Los Angeles-i metróban, a Uninon állomáson. A helyi közlekedési vállalat a TSA-val közösen szerzett be mobilszkennereket, amikkel a metró utasait a repülőre szállókhoz hasonlóan átvilágítanák. Fotó: Richard Drew/AP

Az eszköz, a Thruvision nevű brit cég terméke a hatóságok szerint nem mutatja az átvilágítottak testének körvonalát, vagyis szerintük nem sérti az utazóközönség magánszféráját. A termék a leírás szerint nem bocsát ki sugarakat, hanem "az emberi test keltette természetes hullámokat" vizsgálva mutatja ki, ha valaki a ruhája alatt rejteget valamit. Vagyis a leírás alapján nem csupán fémdetektor, a nem fémből készült eszközöket is ki tudja mutatni.

A Washington Post cikke szerint azért még így is aggályokat vet fel a testszkennerek telepítése. A hatóságok állítása szerint azt a tömegmészárlásra alkalmas eszközök - automata, félautomata fegyverek, illetve bombák - kiszűrésére használnák, de a Los Angeles Times kérdésére, hogy mit kezdenek azokkal, akiknél csak egy pisztoly van, nem válaszoltak. Mindehhez hozzá tenném, hogy bár Los Angeles megye lakói nem igényelhetnek ilyet, Kaliforniában igényelhető rejtett fegyverviselésre jogosító engedély, és akinek ilyenje van, az az állam egész területén, így Los Angelesben is viselheti rejtve kézi lőfegyverét.

Sajátos az is, hogy bár a hatóságok szerint a testszkennelés nem kötelező, azokat, akik nem járulnak hozzá az átvilágításhoz, aznapra kitilthatják a metróból.

A Post cikke szerint a biztonsági szakértők körében közmegegyezés van abban, hogy a közlekedési infrastruktúra legpuhább, legkönnyebben támadható célpontjai a vasutak, metrók. Ezek biztosítása ugyanakkor szinte lehetetlen. "A teljes biztonság elérhetetlen, az extrém elővigyázatossági intézkedések pedig működésében akadályozhatják a tömegközlekedést", amit egyidejűleg használnak sokan, ezért fontos, hogy könnyen és jól megközelíthető legyen, írta már 2007-ben Eben Kaplan biztonsági elemző a Council on Foreign Relations által publikált tanulmányában. Ebben arról is írt, hogy az ilyen biztonsági intézkedések, például a nagyobb biztonsági személyzet, a bombakereső kutyák, az utasok véletlenszerű átvizsgálása, a kamerás megfigyelés egy elszánt terrorista csoportot "valószínűleg nem akadályozna meg" egy támadás végrehajtásában.

A Los Angeles-i metróba most telepített két mobil testszkenner elméletben óránként kétezer utast tud átvilágítani. A hatóságok ugyanakkor azt nem részletezték, hogy mi a terv arra az esetre, ha az átvilágítás során valakinél tömegmészárlásra alkalmas eszközt találnak. 

Mindezen aggályok ellenére nagyon úgy tűnik, hogy ez lesz a jövő, legalábbis egy New York-i tévéadó, a WPIX értesülései szerint a helyi tömegközlekedési vállalat is összefogott a TSA-val, a Kikötői Hatóság manhattani buszpályaudvarán tesztelnek testszkennert. Hasonló teszteket már végeztek a New York-i Penn Station vasútállomáson, a washingtoni Union Station vasútállomáson és New Jersey-ben is. A Post beszámolója szerint ezzel párhuzamosan a TSA azt fontolgatja, hogy 150 kisebb amerikai reptéren leszereli a biztonsági kapukat. (Via The Washington Post)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.