Több milliárd dolláros kínai vasútfejlesztést fújt le Malajzia, mert nem akartak súlyosan eladósodni

külföld
2018 augusztus 21., 13:29

Több milliárd dollár értékű, kínai finanszírozású infrastruktúra-fejlesztési és energiagazdálkodási projekt törléséről határozott Malajzia, a beruházásokból fakadó súlyos adósságteher elkerülése érdekében - jelentette be Mahathir Mohamad miniszterelnök Pekingben kedden.

A malajziai kormány a 200 milliárd dollárból (56 ezer milliárd forint) megvalósítandó keleti parti vasútfejlesztési beruházás, továbbá két, összesen 2,3 milliárd dollár (645 milliárd forint) összértékű energiavezeték-fejlesztési projekt visszavonásáról döntött.  

Mahathir Mohamad pekingi látogatása végén elmondta: Kuala Lumpur nem tudja vállalni a beruházások költségeit - számolt be az Astro Awani maláj rádió. A miniszterelnök rámutatott: Malajziának jelenleg nincs is szüksége ezekre a beruházásokra. Hozzátette: ha szükségessé válnának, a projektek a jövőben újraindíthatóak, Malajzia azonban most az államadósság csökkentésére helyezi a hangsúlyt. 

A miniszterelnök Hszi Csin-ping kínai elnökkel és Li Ko-csiang kínai miniszterelnökkel is megvitatta a projektek törlésének okait. Mahathir elmondása szerint némi kezdeti félreértés után végül a kínai fél is megértette és elfogadta a döntést. "Nem hiszem, hogy Kína azt akarná, hogy csődbe menjünk" - idézi a miniszterelnököt a Bernama maláj hírügynökség. 

Malajziának jelentős kötbért kell fizetnie, amiért kihátrál a beruházásokból, továbbá azt is ki kell derítenie, hogy hova kerültek a már átutalt összegek - közölte Mahathir Mohamad, aki májusi megválasztása óta újraindította a nyomozást a volt miniszterelnök, Najib Razak ellen pénzmosási vádak miatt. 

Li Ko-csianggal közösen tartott sajtótájékoztatóján a maláj miniszterelnök utalást tett Kína gazdasági térnyerésének veszélyeire: "Nem akarunk olyan helyzetet, amelyben egy újfajta gyarmatosítás zajlik csak mert a szegényebb országok képtelenek felvenni a versenyt a gazdagabbakkal a szabad kereskedelemben. Tisztességes kereskedelmet kell folytatni."

Thaiföldön, Sri Lankán és más országokban is fogalmaztak már meg kritikát Kína kereskedelmi infrastruktúra fejlesztésre irányuló "Egy övezet, egy út" kezdeményezésén belül megvalósuló projektek kapcsán. A bírálatok szerint ezek a beruházások túlságosan pazarlóak és költségesek, túl kevés munkát adnak a helyi cégeknek, és teret adhatnak a sikkasztásnak vagy más visszaélésnek.
Malajzia megnőtt államadóssága mögött a Najib Razak által 2009-ben létrehozott 1MDB alap áll, amely több milliárd dolláros veszteséget halmozott fel az évek során. A malajziai pénzügyminisztérium kezében lévő alapot a gazdasági fejlődést hosszú távon előmozdító kezdeményezések finanszírozására hozták létre. Az 1MDB fő célpontjai a stratégiai fejlesztési projektek az energetika, az ingatlanpiac, a mezőgazdaság és a turizmus terén.

Hasonló projekt Magyarországon is zajlik: a Belgrád és Budapest között megvalósuló gyorsvasút kínai hitelből épül, és a kormány minden számítást titkosított a projekttel kapcsolatban, de külső szakértői becslések szerint a vasútvonal több mint ezer év alatt térülhet majd meg Magyarország számára. A gigantikus beruházásról, amit kínai hitelből kínai munkások építhetnek majd fel nálunk, Orbán Viktor azt mondta, hogy forintban hogyan térül meg, azt másodlagosnak tartja. (via MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.