Hazugságnak bizonyult, hogy a Facebook ellenőrzi, ki adja fel a politikai reklámokat

Miután kiderült, hogy államilag támogatott orosz trollok avatkoztak be a Facebookon a 2016-os amerikai elnökválasztásba, a cég több olyan ellenlépésre tett ígéretet, amik a jövőben meg tudják akadályozni az ilyesmit. Mark Zuckerbeg alapító vezérigazgató az egyik legfontosabb ilyen intézkedésnek a politikai reklámok forrásának átláthatóvá tételét nevezte.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a politikai reklámokat feladóknak idén májustól kezdve meg kell jelölniük, hogy az adott hirdetést ki fizette ki, ami meg is jelenik a reklámposztok tetején. (Az amerikai törvények egyébként nem teszik kötelezővé a finanszírozó elárulását a politikai reklámok esetében.)

A Vice most egyszerű tesztnek vetette alá a rendszert: kitalált, hülyenevű politikai szervezetek, illetve valódi ismert politikusok és terrorszervezetek nevében próbáltak különféle szélsőséges politikai hirdetéseket bevinni a Facebook rendszerébe.

Az eredmény: szinte minden esetben sikerrel jártak. Simán átment például finanszírozóként az Iszlám Állam, Mike Pence alelnök vagy Tom Perez demokrata pártvezető, illetve több olyan hülyenevű álszervezet, mint a Ninja Turtles PAC és a Ratatouille-t a Szenátusba. Érdekes, hogy a Facebook egy nevet dobott vissza: Hillary Clinton nevében nem tudtak volna hirdetést feladni.

A Facebook azt is állította, hogy külföldi hirdetők ezentúl nem adhatnak fel politikai hirdetést amerikai felhasználóknak. A Vice ennek ellenére sikeresen fogadtatott el egy olyan reklámot, ami megegyezik egy 2016-ban oroszok által futtatottal:

A lap végül nem élesítette ki a reklámokat, de a lényeg az volt, hogy a Facebook befogadta azokat, mert innentől csak a Vice-on múlott, hogy mikor veti be azokat. A rendszer úgy működik, hogy csak érvényes személyi okmánnyal lehet feladni a politikai hirdetéseket, a cég maga tehát tudta volna, hogy igazából ki áll "Mike Pence" és az "Iszlám Állam" reklámposztjai mögött, de maguk a felhasználók meg lettek volna tévesztve.