A MAZSIHISZ tiltakozik Szakály Sándor Magyar Hírlapos nyilatkozata miatt

Szakály Sándor az állami VERITAS Történetkutató Intézet főigazgatója, lényegében a magyar állam főtörténésze a Magyar Hírlapnak adott interjújában fejtette ki a véleményét az 1920-as numerus clausus-ról, ami korlátozta a zsidó diákok számát az egyetemeken.

Szakály viszont éppen arról beszélt, hogy „sok a félreértés” a törvénnyel kapcsolatban, az nem jogfosztó csak jogkorlátozó volt, és „semmiképp nem helyes zsidótörvénynek nevezni”, hiszen a törvény szövegében nem is szerepelt a zsidó szó. Szakály, aki korábban idegenrendészeti eljárásnak nevezte, amikor a magyar hatóságok zsidókat küldtek a halálba, azt is kifejti, hogy a numerus clausus-szal a jogalkotó talán csak az első világháború után elcsatolt magyar területekről érkező menekült gyerekeknek akart továbbtanulási lehetőséget biztosítani.

A legnagyobb magyarországi zsidó szervezet, a MAZSIHISZ (Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége) viszont nem vette jó néven Szakály nyilatkozatát.

„Szakály Sándor sokadjára tesz közösségünk számára sértő, tudományosan cáfolt nyilatkozatokat. Történeti szempontból téves megnyilvánulásai nem csak megtévesztők, de veszélyesek is. Az általa képviselt megközelítés és szóhasználat kifejezetten méltánytalan a zsidósággal szemben.”

A MAZSIHISZ közleménye idézi a numerus clausus beterjesztőjének, Bernolák Nándornak indoklását is. Ezek szerint

„Ily körülmények közt nem tagadhatom, hogy abban a propozicióban, amelyet előterjesztek, tendáltatik az is, hogy a zsidóság ne vegyen részt ilyen túlnyomó számban az intellektuális pályákon. Igenis én azt óhajtom és egészen világosan megmondom, hogy ugy a magyar nemzetnek, mint a Magyarországon élő zsidóságnak is eklatáns érdeke az, hogy a főiskolákon a zsidóság arányszáma alászálljon. Nagyon szükségesnek tartom ezt a társadalmi béke, az egyetem nyugodt működése érdekében és főkép azért, hogy az országban újból a magyarság szelleme jusson vezető szerephez.”

Ilyen előzmények után viszont nem világos, hogy miért ne lehetne zsidótörvénynek nevezni a beterjesztője szerint kifejezetten a zsidóságot célzó jogszabályt.