A NASA legkomolyabb ikerkísérlete kimutatta, hogy az emberi immunrendszer hiperaktív lesz a világűrben

TUDOMÁNY
2019 február 15., 19:57

Magas szintű készültségben volt Scott Kelly amerikai űrhajós immunrendszere és megváltozott egyes génjeinek aktivitása a Földön maradt ikertestvéréhez képest, amikor az amerikai űrhajós majdnem egy évet dolgozott a Nemzetközi Űrállomáson - jelentették be kutatók pénteken. A tudósok nem tudják, hogy ezek a változások jók voltak-e vagy rosszak, de a NASA ikerkutatása számos új kérdést vetett fel az orvosok számára.

A Kelly-testvérek űrtesztje páratlan kísérlet volt a NASA történetében: egy ikerpár egy tagját felküldték az űrállomásra. Ő volt Scott Kelly, aki 2015 és 2016 márciusa között volt az űrben. A testvtére, Mark Kelly pedig a Földön maradt.

photo_camera A két Kelly Fotó: Kimberly White/AFP

A genetikailag azonos Kelly-testvérek orvosi tesztjei soha nem látott lehetőséget biztosítottak a tudósoknak az ember biológiájának kutatásában, annak megfigyelésében, hogyan kapcsolnak ki és be a gének másképpen a világűrben, mint a Földön.

A világ legnagyobb általános tudományos egyesülete, az Amerikai Egyesület a Tudomány Haladásáért éves közgyűlésén ismertették a kutatók az orvosi tesztek néhány eredményét, köztük azt, hogy Scott Kelly immunrendszere hiperaktivitásra kapcsolt.

"Olyan ez, mint amikor a szervezet úgy reagál erre az idegen környezetre, mintha egy rejtélyes organizmus lenne benne" - magyarázta Christopher Mason, a New York-i Weill Cornell Orvostudományi Egyetem genetikusa, a tanulmány egyik vezetője. Hozzátette, hogy az orvosok most ezt megpróbálják megfigyelni más űrhajósok esetében is.

photo_camera Scott Kelly az űrben Illusztráció: NASA TV/AFP

Az űrkutatások kezdete óta tanulmányozzák a NASA kutatói azt, hogy miként hat az űrben tartózkodás az űrhajósok szervezetére. Kelly 340 napon át dolgozott a nemzetközi űrállomáson, amivel amerikai rekordot állított fel az űrben való tartózkodás időtartamát illetően. "Soha nem éreztem normálisnak magam a világűrben" - írta Kelly az AP amerikai hírügynökség megkeresésére, egyebek között gyakori fejfájásra, a koncentrációs nehézségekre, emésztési problémákra panaszkodva.

Christopher Mason elmondta, hogy az immunrendszerhez kapcsolódó gének váltak hiperaktívvá Scott Kelly esetében. "Nem DNS-ben, hanem a génkifejeződésben történt változásról van szó, arról, hogyan kapcsolnak ki és be a gének, hogyan növekszik vagy csökken fehérje termelésük" - magyarázta.

Mason megfigyelte, hogy a vérben egy másik marker megugrását is, amely bekapcsolja az immunrendszert. Ezzel egy időben Kelly vérében egy másik sejttípusból kevesebbet mértek, amely a vírusok elleni korai védelmet jelezte. A gének aktivitásának megváltozása az űrben nem okozott meglepetést, hiszen az mindenféle stresszre megváltozik. "A szervezet alkalmazkodik a környezetében bekövetkezett változásokhoz" - közölte Mason.

photo_camera Scott Kelly 2016-ban Fotó: BILL INGALLS/AFP

A kutatók hangsúlyozták, hogy nem sokkal az után, hogy Kelly visszatért a Földre, minden normálisra változott. Ezeknek az immunrendszerrel kapcsolatos géneknek azonban úgy tűnik van memóriájuk, és még hat hónappal később is riadókészültségben voltak - mondta a kutató. "Egészében véve bátorító a helyezet. Nincsenek újabb nagy figyelmeztető jelek - hangoztatta Craig Kudrot, aki a NASA vizsgálatait vezeti az űrben való tartózkodás hatásairól.

"Olyan változásokat látunk, amelyekre korábban nem gondoltunk, de azt nem tudjuk, hogy ezek vajon fontos következményekkel járó változások - fűzte hozzá.

(MTI)