Köves Slomónak megtetszett Seres László emailcíme, ebből lett a neokohn.hu

Bátran, sőt inkább kegyetlenül szóviccelő címmel - Neokohn - indított saját definíciójuk szerint “hír- és véleményportált” a Brit Média Kft. nevű médiacég, a 168 jelenlegi és a Klubrádió egykori résztulajdonosa, az Izrael-és Amerika-párti kapitalista-libertárius újságírás veteránja, a Magyar Narancsból indult és sokáig a HVG-nél dolgozó Seres László főszerkesztésével. 

A "kik vagyunk mi"-típusú nyitó cikk címe:  

Beköszöntő, avagy mikor bombázzuk végre Iránt?

A kérdés persze ironikusan értendő.

Seres a 444-nek azt mondta, hogy a Neokohn a kedvenc témáival, vagyis alapvetően külpolitikával, azon belül hangsúlyosan Izraellel, a Közel-Kelettel, a migrációval és Amerikával fog foglalkozni, de nem a szokásos magyar belpolitikai nézőpontból. Seresnek ugyanis elege lett abból, hogy nálunk szerinte mindent - pro és kontra is - Orbán Viktor szemüvegén át néznek, annak ellenére, hogy egyébként megvan a saját, jó sok publicisztikában kifejtett véleménye a NER-ről. 

A főszerkesztő ilyen szempontból is szimbolikus választásnak nevezte - mármint a szekértáborokon való átlépés szimbólumának - hogy a helyettesének annak ellenére azt a Veszprémy László Bernát történészt kérte fel, aki civilben a századvéges Migrációkutató Intézetben dolgozik és a Mandiner külsős szerzője, korábban pedig a Veritas Intézet mevű kormányszervnek is dolgozott, hogy "Orbán rendszerét nyilván másképp látjuk". Mert Veszprémy Seres szerint "hihetetlenül tehetséges történész" - szakterületei a holokauszt és a bal- illetve jobboldali antiszemitizmus - valamint jó publicista.

Kik is ezek a britek?

Azt az első napon természetesen még egyáltalán nem lehet felmérni, hogy tartalmilag pontosan milyen lap is lesz a Neokohn, de a hátterét annál inkább. Ráadásul a háttér feltárása közben egy rakás forró médiapiaci információt tudtam meg.

A Neokohn tulajdonosa a Brit Média (BM) Kft., vagyis egész pontosan az e célra alapított, a BM 100 százalékos tulajdonában álló Neo Kohn 5779 Kft. (A zsidó naptár szerint ugyanis 5779-ben járunk.)  

A BM a 168 órát kiadó Telegráf Kiadó Kft. 100 százalékos és a Klubrádiót üzemeltető Klubrádió Zrt. kisebbségi tulajdonosaként volt eddig ismert, utóbbi érdekeltségétől viszont tavaly megvált, amire mindjárt kitérek bővebben is. A Brit Media mögött egy alapítvány, a Brit Europe Foundation áll, de azt pontosan nem tudni, ki finanszírozza azt, bár az Átlátszó 3 évvel ezelőtt arra jutott, hogy nem kizárt, hogy a jótevő nem más, mint a Munkácson 1952-ben Róth Sándorként született, később Magyarországon és Izraelen át az Egyesült Államokba emigrált és ott műtrágyából, majd ingatlanokból dollármilliárdossá lett Alexandert Rovt.

Az azonban biztos, hogy a Brit Médiát fenntartó alapítvány jó kapcsolatokat ápol a chábád vagy lubavicsiek néven ismert, a szigorú, középkorias haszid mozgalom egyik alszektájából világméretű zsidó szervezetté vált csoporttal. Azzal, amelyiknek a magyarországi fiókszervezete a Köves Slomó rabbi vezette, nyíltan Fidesz- és kormányközeli EMIH. (Itt olvashatod el Magyari Péter szuper cikkét a chábádról és az EMIH-ről.)

Hogy az EMIH és a Brit Média, illetve az alapítvány között nagyon szoros a kapcsolat, azt magától Köves Slomótól tudta meg a közvélemény, aki 2018. februárjában saját maga mesélte el Bolgár Györgynek az újságíró Megbeszéljük című klubrádiós műsorában, hogy a rádió kiadójához ő szervezte be 14.1 százalékos kisebbségi tulajdonosnak a Brit Médiát az alapítványon keresztül. 

Jellemző, a helyzetre, hogy az EMIH és Köves szerepét firtató kérdését Bolgár azzal kezdte, hogy 

"Mielőtt elkezdenénk a beszélgetést, engedje meg, hogy inkább a hallgatóknak mondjam el azt, hogy mi is a mi viszonyunk az EMIH-hel, mármint a Klubrádiónak, mert sokan úgy gondolják vagy néha a sajtóban is meg-megjelenik, mint hogyha önök volnának a Klubrádió tulajdonosai."

Amire Köves azzal indított a választ, hogy " Soha nem mondtam és nem is mondhatnám, hogy az EMIH-nek bármilyen tulajdonosi viszonya lenne a Klubrádióval, vagy bármilyen sajtóval", majd közölte, hogy ezzel együtt igen, a befektetést azért ő szervezte le. 

A neokohn.hu eredettörténete viszont arra utal, hogy az EMIH és a Brit Média kapcsolata egészen szoros lehet. Megkérdeztem ugyanis Serestől, hogy a Neokohn az ő saját projektje volt-e, amihez úgy keresett finanszírozót, vagy fordítva, ez egy BM-projekt, amihez őt kasztingolták főszerkesztőnek.

Amire a főszerkesztő elmesélte, hogy már régóta kereste ugyan a lehetőséget, hogy a kedvenc témáiról írhasson valahol, és ezek a témák azok, amikről az új lap szólni fog, az egész mégis úgy jött létre, hogy egy Kövessel közös barátjuk szólt neki, hogy Kövesnek megtetszett Seres mailcíme, amiben szintén ez a neokon-kohn szójáték szerepelt, majd a rabbi megkereste az újságírót egy új kiadvány ötletével. Aki korábban egyébként 2 évig dolgozott az EMIH-hez tartozó zsido.com-nak, így ismerték egymást Kövessel. Seres szerint a Neokohn "természetesen az EMIH érdekeltségi köre".

Az EMIH-BM-Klubrádió-viszonynak ezen felül is vannak izgalmas elemei.

A Brit Média Kft. leginkább talán a Klubrádió kisebbségi tulajdonosaként ismert. Csakhogy ennek a cikknek a készítése közben kiszúrtam a cégbírósági adatok között, hogy a Britet tavaly szeptemberben törölték a csatorna tulajdonosai közül. Érdekes, mert erről nem jelent meg semmiféle hír. Meg is kerestem Arató Andrást, a Klubrádió Zrt igazgatósági elnökét, a cég többségi tulajdonosát. Aki megerősítette, hogy a Brit tényleg kiszállt a rádióból, miután a tulajdonrészét tavaly átadta egy Bar Joszef Itamar nevű izraeli állampolgárnak. Aki egyszer meglátogatta Aratót, bemutatkozott, majd azóta sem jelentkezett, bár a tulajdonos ebben nem lát semmi furcsát, mert elmondása szerint a Brit Media sem volt aktív tulajdonostárs. 

Ez a tulajdonosváltás ugyanakkor nem szerepel az Opten cégadattárban.

Arató ezt azzal magyarázta, hogy ők ugyan bejelentették a változást a cégbíróságon, de az valamiért nem jegyezte be azt. Az igazgatósági elnök szerint ezek után a Médiahatóságnál is megtették a kötelező bejelentést. 

Mindehhez képest a nemrég bejegyzett, Brit Média-alapította Neo Kohn 5779 Kft. hivatalos székhelye ugyanaz a Bokor utcai épület, ahol a Klubrádió is működik. Sőt az irodaházra pár hete ki is került egy "Neo Kohn" feliratú tábla.

Seres szerint bár a Neokohnt az EMIH alapította, az tényleg független sajtótermék lesz, ami nem tolja majd senkinek a szekerét és nem vesz részt a zsidó hitközségek kultúrharcában. A főszerkesztő azt mondja, garanciát kapott, hogy a Neokohn a politikailag és gazdaságilag is igen aktív EMIH-től független, értékelvűen Amerika-, Izrael- és szabadpiacpárti lapként működhet, aminek a véleménycikkeiben simán megjelenhet a chabadéval nem egybeeső álláspont is.

Ha csak 300 forinttal támogatna bennünket...

... mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése. A 444 hosszú távú, stabil működése rajtad múlik. Olyanokon, akik hajlandóak a saját pénzükből áldozni, hogy Magyarországról ne tűnjön el a független újságírás. Ha szeretnéd, hogy a 444 oknyomozásai, elemzései és videói továbbra is a lehető legtöbb emberhez eljussanak, akkor támogasd a szerkesztőséget, akár csak egy kávé árával is!

Egyszeri bankkártyás támogatás

Havi rendszeres támogatás (PayPal)

További támogatási lehetőségek.

Kapcsolódó
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.