A főpolgármester a Válasz Online-nak adott interjújában dobta be a követ a budapesti parkolás poshadt pocsolyájába. Úgy nyilatkozott, hogy a miniszterelnökkel korábban egyezséget kötött, és Tarlós István elmondása szerint 16 dolgot kért Orbán Viktortól, de ő csak 15-öt tudott teljesíteni, egyre nemet mondott, ez pedig a parkolás rendbetételének ügye. Az ok pedig az, hogy a parkolási rendszer átalakítása kezelhetetlen politikai konfliktusokat okozna.
A főpolgármester azóta több interjút is adott, és azokból úgy tűnik, hogy annak ellenére, hogy a miniszterelnök visszautasította ezt a kérést, ő nem adja fel a tervét, hogy egységesítse a teljes budapesti parkolást, és az abból befolyó pénzt elvonja a kerületi önkormányzatoktól.
„Évek óta küzdök azért, hogy centralizáljuk a parkolást Budapesten, ne 23-féle szabály szerint történjék. És a bevételeknek az én megítélésem szerint a közösségi közlekedés büdzséjében lenne a helyük.”
A fizetős parkolást még a kilencvenes évek közepén vezették be, és az rögtön egy a politikához példátlanul szorosan kötődő üzleti csoport kezébe került. Februárban bemutatott filmünk, a Sötét parkolási ügyek Budapesten arról szól, hogy 2010-ben a frissen alakult Fidesz-kormány látszólag kitiltotta a szocialistákkal és a Fidesszel egyaránt remek kapcsolatot ápoló magáncégeket a parkolási bizniszből, de valójában rejtve továbbra is ők üzemeltetik a rendszereket, és még a korábbinál is több pénzt fölöznek le. Vannak olyan kerületek, ahol mára veszteségessé vált az autósok pénzének beszedése, ami felér egy gazdasági csodával.
Tehát újra felütötte a fejét a régi konfliktus, ami lényegében arról szól, hogy Budapest egyetlen nagy város vagy 23 külön település. A főpolgármester úgy látja, hogy nincs észszerű magyarázat arra, hogy Budapesten kerületenként változzanak a fizetős parkolás szabályai. Ha belegondolunk, valóban különös, hogy az Üllői út egyik oldalán más szabályok érvényesek, mint a másik oldalán, az meg vérlázító, hogy az egyik kerületben havonta 6000 forintért tartanak karban egyetlen automatát, ugyanezt a tevékenységet egy másik kerületben 67000 forintért végzik el. Ezt maga a főpolgármester mondta el a Hír tv-ben. A kerületek viszont, ahogy Tarlós fogalmaz, foggal-körömmel ragaszkodnak ahhoz, hogy maguk szedhessék be a parkolási pénzeket. Erre utal az is, hogy Láng Zsolt, II. kerületi polgármester a Mandineren és a kerületi újságban is írást jelentett meg, amiben mind a főpolgármestert, mind a lakosokat igyekszik meggyőzni, hogy más kerületekkel ellentétben, náluk jó kezekben van a parkolás ügye, rendben zajlik a pénzek begyűjtése, minden forinttal el tudnak számolni, és jó hasznot termelnek mind a kerületnek, mind a fővárosnak. Ezt írja:
„Miközben néhány dolog a témában, amelyet láttam-olvastam, engem is mélyen megdöbbentett, sőt fel is háborított, mégis bátorkodom a közvéleményt nagymértékben befolyásoló budapesti polihisztorok állításainak néhány elemével szembehelyezkedni.”
A II. kerület polgármestere a parkolásról szóló filmünket is megnézte, és reagált is a rá vonatkozó részletre:
„Egy szélsőséges portál újságírójának pedig manipulatív módon odáig sikerült egy komoly cikksorozat mellékes zöngéjében eljutnia, hogy a II. kerületet is a „Centrum parkolási birodalom” részeként nevezte meg. Ez pedig nem csúsztatás, hanem hazugság, rágalom.”
Filmünk nem foglalkozott részletesen a II. kerületi parkolással, de egy rövid említés erejéig Láng Zsolt birodalma is szerepet kapott. Ez hangzik el a filmben:
„A II. kerületben 2010 után Krajcsi Károlyra bízták a parkolást. Krajcsi Károly pedig az egyik centrumos cég, az E-Kontrol kft. ügyvezető igazgatója volt. Ő is vádlott a nagy centrumos perben. ”
Tehát Láng Zsolt azt állítja, hogy az általa vezetett kerületnek semmi köze az általunk felvázolt, Budapestet behálózó, parkolási csalásokkal gyanúsított vállalkozói körhöz.
Nézzük, hogy mi a valóság!
A II. kerület 2001 és 2011 között a Centrum kft. intézte a parkolást (Láng Zsolt 2006 óta polgármester), majd ugyan nem hosszabbították meg a szerződést a céggel, viszont a parkolási csoport vezetőjének Krajcsi Károlyt nevezték ki, aki 2009-ben az E-Kontrol kft. ügyvezetője volt. Az E-Kontrol kft. székhelye a Peterdy utca 6. szám alatt található, pontosan ott, ahol a Centrum Parkoló kft.-jé, és ha kotorászni kezdünk a tulajdonosi háttérben, akkor láthatjuk, hogy az E-Kontrol mögött ugyanaz a Kupper András áll, aki létrehozta a Centrum parkoló birodalmat, és aki cégeivel rejtve máig számos kerületi parkolási rendszer mögött ott áll, például a veszteséges zuglói és újbudai rendszer mögött.
Az E-Kontrol kft. 2010 után átvette az egyik, parkolás szempontjából legsúlyosabb kerület, a ferencvárosi parkolás üzemeltetését, ahol filmünkben felsorolhatatlan mennyiségű anomáliát tártunk fel, és máig részt vesz a VII. kerületi parkolásban, amiről Bajkai István, fideszes alpolgármester korábban azt mondta, hogy törvénytelenül működik, aztán mégis hagyták üzemelni tovább. Az E-Kontrollal kapcsolatban még érdekes 2018-as hír:
„Városi Parkolás Ellenőrző Kft. néven alapított vállalkozást a Hunex Team Kft., amely mögött Pintér Sándor belügyminiszter biztonsági szakmában jártas körei tűnnek fel, köztük a rendészeti államtitkári pozíciójából 2016 végén távozott Tasnádi László. A Hunex partnere az E-Kontrol Kft.”
Ráadásul az E-Kontrol egykori vezetője úgy irányíthatta a II. kerületi parkolást, hogy közben vádlott Budapest történetének legnagyobb parkolási csalásáról szóló perében, ahol milliárdos visszaéléssel vádolják a centrumos cégek ügyvezetőit. Korábban a II. kerületi önkormányzatot is megkerestük az üggyel kapcsolatban, ahonnan az alábbi válasz érkezett:
„Az ártatlanság vélelme mindenkit megillet, Krajcsi Károly kollégánkat is.”
És ez így igaz, Krajcsi Károly lehet, hogy teljesen ártatlan az ellene felhozott vádakban, és az is előfordulhat, hogy véletlenül keveredett az egyik centrumos utódcég élére.
De ettől függetlenül a II. kerületieknek joguk van tudni, hogy akire rábízták a parkolási ügyeik intézését az pont parkolási csalás miatt ül a vádlottak padján.
Erről viszont Láng Zsolt sem korábban, sem a mostani cikkében nem tájékoztatta az őt megválasztókat.
Visszatérve Tarlós István harcára.
Úgy tűnik, hogy az egyre dagadó parkolási botrány lehetőséget ad a főpolgármesternek, hogy kicsavarja a kerületek kezéből a parkolási bizniszt.
Ehhez jelenleg nincsenek meg a jogi eszközei, de a Hír tv-ben azt nyilatkozta, hogy miniszteri szintű egyeztetések indultak az ügyben. Közben Varga Mihály javaslatára még a nyáron az összes parkolóórát be kell kötni a NAV-hoz, ami azt mutatja, hogy még az önkormányzati választások előtt bele kell nyúlni a rendszerbe, ugyanis eleve sok automata nem alkalmas arra, hogy adatokat küldjön az adóhivatalnak. Ezeket le kell szerelni, ki kell vonni a forgalomból vagy cserélni kell. (Filmünkből kiderül, hogy új automatákra már nincs szüksége a fővárosnak. Elavult a technológia.)
Kérdés, hogy ezt már Tarlós István fogja levezényelni vagy a kerületek és parkolási szakembereik intézik az átállást.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.