A koreai médiát elképeszti, hogy mennyire nincs megszervezve a vízimentés Budapesten

Dél-Koreában pillanatnyilag nincs fontosabb téma a budapesti hajóbalesetnél: az összes nagy tévécsatorna szinte kizárólag ezzel foglalkozik. Minderről a legtöbbet jelenleg talán a Koreában élő magyar Eugenia S. Lee folyamatosan érkező, nyilvános fb-posztjaiból lehet megtudni, aki sűrűn és részletesen tudósít arról, mit mond az ország médiája a tragédiáról.

Miért kellett 14 perc?

A legfrisebb jelentése például úgy kezdődik, hogy

"Mun lelkész, régi jó barátunk nyilatkozott az imént telefonon a YTN televíziónak. Azt mondta, hogy a sérültek mellett van, hatuk már a szállodában, egy még kórházban a bordája fáj. Mind azt mondta, hogy a nagy hajó hátulról nekik ment, a kis hajó hátuljának egyik oldalát ütötte meg kétszer egymás után, de egyáltalán nem volt hangos az ütközés. Azonban azonnal, az ütések hatására keresztbe fordult a kis hajó, és azok az utasok akik a fenti teraszon voltak, azonnal lezuhantak a vízbe. Az amerikai turisták, akik a nagy hajón ültek sem éreztek ütést, viszont látták a segítségért kiabáló embereket a vízben, és az ő hajójuk megállt."

Az utóbbi állítás egyébként szembemegy azokkal a korábbi beszámolókkal, miszerint a szállodahajó továbbment volna.

A dél-koreai média fő témája mára az lett, hogy miért csak a baleset után tíz perccel kaptak riasztást a hatóságok és az első mentőhajó miért 14 perccel ezután érkezett.

(A hivatalos verzió jelenleg az, hogy a baleset 21:05-kor történt, a riasztás 21:15-kor érkezett, az első mentőhajó pedig 21:29-re, vagyis a borulás után összesen 24 perccel érkezett a helyszínre. Hivatalosan ugyan nem mondták ki, de az eddigi beszámolók alapján úgy tűnik, hogy a hatóságok egyetlen embert sem tudtak kimenteni, a túlélők a környéken tartózkodó, a mentést azonnal megkezdő privát hajósoknak köszönhetik az életüket.)

"A környéken lévő más kis hajók és csónakok mentettek, illetve dobáltak a vízbe mentő karikákat, kaotikus állapotok uralkodtak, a kiabáló, vízbe esett embereket próbálták más apró hajók a felszínen tartani. Ezek közül volt olyan, amelyben szintén koreai turisták ültek. Na abba gondoljatok bele."

- írja Lee a koreai tévék tudósításai alapján.

Kedvezményes út volt

Ezen a ponton felmerülhet a kérdés, hogy miként tartózkodhatott ennyi koreai csoport egyidőben a Dunán. Erre választ ad Lee korábbi bejegyzése, ami szerint

"a tv shopban árulják a package utat, igen kedvező áron".

Egy másik kommentjéből az is kiderül, hogy ez egy 9 napos, 5 országot érintő, olcsó túra volt, feszített tempóval. Túlélők szerint felmerült ugyan, hogy a rossz időben ne fussanak ki, de az idegenvezető rábeszélte őket, mondván, hogy más hajók is kifutottak, köztük olyanok, amiken szintén koreai turisták utaznak.

Tömegével mondják le az utakat

A koreai beszámolók kiemelik, hogy a turisták Budapesten hajóra szálláskor nem kapnak semmiféle biztonsági felvilágosítást vagy balesetvédelmi oktatást. Rendszeresen elhangzik a tévében, hogy a hatalmas budapesti hajóforgalom ellenére a magyar fővárosban nincsen azonnali riasztórendszer, ellentétben a Szöult átszelő Han folyóval, ahol 3 perc alatt kell a helyszínre érkeznie a mentőcsapatnak.

"Szakértők szerint a sétahajózás szabályozásának hiánya vezetett balesethez, még ha közvetett módon is"

- írja Lee, aki többször megemlíti, hogy a koreai turisták tömegével mondják le a magyarországi útjaikat.

Mindenáron megkeresni a halottakat

Lee egyik bejegyzéséből az is kiderül, hogy Korea miért kíséri különös figyelemmel a holttestek utáni kutatást, illetve hogy a külgyminiszterük miért igyekszik a folyás iránt lefelé fekvő Szerbiát, Horvátországot és Romániát is bevonni az akcióba:

"Egy dolgot lehet tenni menteni a menthetőt, ez pedig az, hogy mindenáron megkeresni a holttesteket. Ugyanis a koreai kultúra szerint elbúcsúzni csak akkor lehet, ha van holttest. Itt az eltűnés nagyobb tragédia, mint a halál."

A Korean Times közben arról ír, hogy a turistautat szervező koreai Very Good Tour beperli a feltehetőleg a balesetet okozó szállodahajó tulajdonosát. Koreából sok turista érkezik Budapestre, a cikk szerint a nagy utazásszervezők azonnal lemondtak minden hajós városnézést és gyalogos vagy autóbuszos verziókra cserélték azokat.

Ha csak 300 forinttal támogatna bennünket...

... mindenki, aki ezt az üzenetet látja, akkor néhány nap alatt összejönne a szerkesztőség éves költségvetése. A 444 hosszú távú, stabil működése rajtad múlik. Olyanokon, akik hajlandóak a saját pénzükből áldozni, hogy Magyarországról ne tűnjön el a független újságírás. Ha szeretnéd, hogy a 444 oknyomozásai, elemzései és videói továbbra is a lehető legtöbb emberhez eljussanak, akkor támogasd a szerkesztőséget, akár csak egy kávé árával is!

Egyszeri bankkártyás támogatás

Havi rendszeres támogatás (PayPal)

További támogatási lehetőségek.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.