Az Európai Bíróság megerősítette az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatalának 2016-os döntését, és védjegyként érvénytelennek minősítette az Adidas sportszergyártó három párhuzamos csíkból álló márkajelzését az Európai Unióban.
Az indoklás szerint a három párhuzamos csík nem kellően karakteres, megkülönböztető jelzés ahhoz, hogy azt egy márka kisajátíthassa.
Az Adidas részvényei a hír nyomán 1,3 százalékkal estek vissza a piacon, de a cég sietett közölni, hogy a bíróság döntése a márkajelzésük használatát csak részlegesen korlátozhatja.
A Reuters nemzetközi hírügynökség szerint az elmúlt időszakban megszaporodtak a nagy sportszergyártók közötti márkajogi viták, mivel a legnagyobb vállalatok igyekeznek minél határozottabban megkülönböztetni magukat a konkurens szereplőkkel szemben. A Skechers az Adidassal, a Nike a Pumával harcol különböző védjegyoltalmi ügyekben.
Az Adidas három csíkját legutóbb 2014-ben regisztrálta ruházati cikkek márkajelzéseként az uniós szabadalmi hivatal, de a döntést 2016-ban a belga Shoe Branding cipőgyártó megtámadta.
A pontos meghatározás szerint az Adidas márkajelzése „három párhuzamos, egyenlőr hosszúságú, tetszőleges irányba mutató csík a terméken.” Erre mondta ki a bíróság, hogy ez nem elég specifikus.
A történet másik szereplője a belga Shoe Branding cipőgyártó vállalat. A Shoe Branding még 2008-ban felvásárolt egy Patrick nevű márkát, amely két párhuzamos csíkot használ márkajelzésként, a Shoe Brandingtől azonban tavaly megtagadták a Patrick márkajelzésének használatát, mert a bíróság nem találta a két párhuzamos csíkot az Adidashoz képest elegendően megkülönböztethető jelzésnek ahhoz, hogy az levédhető legyen.
A Shoe Branding a jogi vitában azzal érvelt, hogy 1892 óta így jelölik termékeiket, ezzel övék a legrégebbi sportmárka Európában, de ez sem győzte meg a bíróságot. Viszont az ügyük kényszert teremtett az Adidas számára is, hogy bizonyítsa, a három csík olyan ábra, amely kellően megkülönböztethető más termékek jelzésétől. Nem sikerült. Az ítélet szerint 28 tagállam közül 5-ben nem érvényes az ítélet, a többiben igen.
Az Adidas közleménye elismerte, hogy ez korlátozásokkal járhat a márka védjegyhasználatára nézve Európában, de hogy pontosan milyen formában, és mértékben, az egyelőre nem világos. Fellebbezésre még van lehetősége a cégnek. (Reuters)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.