Újabb hibát találtak a Boeing hirhedt 737 Max-ében, ami rövid idő alatt 346 ember halálát okozta

baleset
2019 június 27., 09:03

A Financial Times információja szerint az amerikai légiközlekedési hatóság, az FAA tesztpilótái újabb hibát találtak a Boeing legújabb, egy szoftverhiba miatt a forgalomba helyezése után rövid idő alatt két tömegszerencsétlenséget is okozó gépítpusánál. A 737 Max-ek repülési engedélyét emiatt a világon mindenütt visszavonták.

Az FAA arra utasította a repülőgyártót, hogy az újabb forgalomba helyezésről határozó hivatalos tesztrepülések előtt orvosolja a hibát. Aminek az a lényege, hogy a szimulátoros próbák tanúsága szerint bizonyos helyzetekben túlterhelődik a fedélzeti számítógép, a pilóták ezért nehezen tudják visszanyerni a kézi irányítást az automatika felett.

Az eredeti, szerencsétlenségeket okozó hiba is kicsit hasonló jellegű volt. A gép átesését megakadályozni hivatott, úgynevezett MCAS-rendszer ugyanis rosszul működött, a pilóták emiatt ráadásul igen nehezen tudták visszanyerni az irányítást a gépük felett. A probléma lényege nagyjából az volt, hogy ha az automatika úgy érzékelte, hogy a gép túlzottan meredek szögben emelkedik - azt kockáztatva ezzel, hogy annyira lelassul, hogy hirtelen zuhanni kezd, amit szaknyelven átesésnek neveznek - akkor belevatkozott az irányításba és “erővel” lefelé irányította a gép orrát. Csakhogy mindezt egyetlen érzékelő adataira alapozva tette, ami ha megsérült, a szoftver az egyébként normálisan haladó gép orrát a föld felé kényszerítette.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.