Felrobbantották a tavaly leomlott genovai híd megmaradt pilléreit

Több mint háromezer embernek kellett elhagynia az otthonát Genovában, mert felrobbantották a tavaly augusztusban leomlott Morandi-híd talpon maradt két pillérét. 

A robbantást három, két rövidebb és egy hosszabb szirénazúgás előzte meg. Majd sortűzre emlékeztető robbanás zaja következett, és hatalmas porfelhő emelkedett fel, amely magasba törő vízsugárra hasonlított. 

A robbantást egyenesben közvetítették az olasz televíziók. 

Fotó: VINCENZO PINTO/AFP

A tavaly augusztus 14. délelőtt összeomlott Morandi-híd talpon maradt 10. és 11. számú pillérét semmisítették meg, amelyek az egykori függőhíd közepén álltak. 

A robbantáshoz egy tonna, speciális robbanószert használtak fel, a robbantási műveletet az olasz hadsereg technikusai irányították. A robbanószer a hídcsonk egészét befedte, úgynevezett mikro-adagokban, amelyek naracssárga színű csomagokban sorakoztak a hídmaradvány felületén, a hídtesten éppúgy mint a talapzati részein. A csomagokban homok is volt a robbanás erejének csökkentésére. 

Közel 20 ezer köbméter törmelék keletkezett: ezt a híd körül és alatta elhelyezett hálókkal, a híd alatti Polcevera-patak medrében leterített légzsák-szőnyeggel igyekeztek felfogni. A felrobbantott hídcsonkok körüli lakóépületeket folyamatosan vízzel permetezték a törmelék miatt felszálló por csökkentésére. Vízágyukat használtak a híd alatti területen is. 

Fotó: VINCENZO PINTO/AFP

Több mint 3400 személyt költöztettek ki a robbantás idejére a hídroncs körüli 300 méteres körzetben. Helyi sajtóértesülések szerint egyetlen embert kellett az utolsó pillanatig győzködni, hogy hagyja el otthonát. A rendőrség a robbantás előtt egyenként ellenőrizte a lakásokat, hogy senki se maradjon a térségben. 

A robbantáson személyesen jelen volt a két olasz miniszterelnök-helyettes, a Liga kormánypártot vezető Matteo Salvini belügyminiszter és Luigi Di Maio az Öt Csillag Mozgalom (M5S) vezetője, valamint Elisabetta Trenta védelmi miniszter. 

A Morandi-híd hirtelen omlott össze egy forgalmas nyári délelőtt, 43-an haltak meg. Több mint negyven ember ellen emeltek eddig vádat vagy indítottak vizsgálatot a katasztrófa miatt, köztük a hidat üzemeltető autósztráda társaság menedzserei és mérnökeivel szemben. Az 1967-ben emelt híd az első feltételezések szerint a hiányos karbantartás miatt omlott össze. 

Az új híd építését azonnal elkezdik, és a tervek szerint jövő tavasszal adják át. (MTI/AP)