Mekkorát hazudhat egy politikus fizetett Facebook-hirdetésben?

Marck Zuckerberg, a Facebook alapítója nem csak az általa tervezett digitális valutáról, a Libráról kapott kemény kérdéseket a szerdai kongresszusi bizottsági meghallgatásán, hanem a demokráciához való viszonyáról is. 

Alexandria Ocasio-Cortez demokrata képviselő arról kérdezte Zuckerberget, mekkora hazugságot kell állítania fizetett politikai hirdetésben ahhoz, hogy töröljék a posztját a Facebookról.

Az utóbbi időben ugyanis nagy port kavart az amerikai sajtóban, hogy Trump elnök nyilvánvalóan hamis információkat terjesztett a Facebookon Joe Biden korábbi demokrata alelnökről. Trump 30 másodperces videója egyrészt azt állította, „Biden több milliárd dollárt ígért Ukrajnának, ha kirúgják a fia cégét vizsgáló  ügyészt”, másrészt kontextusából kiragadott hangfelvétel-részleteket idézett Bidentől, amikből úgy tűnhetett, mintha elismerte volna a a vádakat. A Facebookkal ellentétben a CNN például nem volt hajlandó lehozni a reklámot. 

Ocasio-Cortez most arra volt kíváncsi, meddig lehet elmenni ebben az ügyben: megtehetné-e például, hogy jövőre nem a valós választási időpontot hirdeti a fekete választókra célzott hirdetésekben. (Erre technikailag úgy lenne esélye, hogy többnyire feketék által lakott területeken élő facebookozókra célozná a reklámot). Zuckerberg azt mondta, bizonyos speciális esetekben ellenőrzik a politikai reklámok tényszerűségét, és ez a hirdetés például nem jelenthetne meg.

A képviselő ezután megkérdezte, állíthatná-e azt egy hirdetésben, hogy a republikánus jelöltek megszavazták a demokraták egy része által javasolt zöld programot, a Green New Dealt. 

Zuckerberg azt mondta „nem tudja kapásból a választ”, majd mire Ocasio-Cortez visszakérdezett, hogy ezek szerint nem tudja, megtehetné-e, annyit mondott: „valószínűleg”. (HuffPost)