Meglepően nagy fekete lyukat találtak a Tejútrendszerben

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végéig. Köszönjük, hogy összedobjátok. Akkor nem tartozunk majd senkinek, csak köszönettel - nektek.

A kutatókat is medöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben. A fekete lyuk 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől.

A Nature-ben megjelent tanulmányt Kiss László csillagász-fizikus ismertette az M1 műsorában. Mint mondta, azt már évtizedek óta tudjuk, hogy a Tejútrendszer közepén több millió, vagy akár milliárd naptömegű fekete lyukak is létezhetnek, de a csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint azt feltételezték, hogy ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnek a galaxisunkban.

Az összes többi ilyen, közepes méretű fekete lyuk nagyon messze volt, ezért gondolták, hogy a Tejútrendszerben nem jók a körülmények a kialakulásukhoz.

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével, több nagy csillag mozgását megfigyelve. A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig Kiss szerint akár "egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában".

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen. (Via MTI)

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végig
Eddig összegyűlt: 4,3 millió Forint

Egész évben sokan támogattátok a szerkesztőséget, a ti segítségetek nélkül a 444 nem tudna stabilan működni. Most év végéig még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, ezt a pénzt az újság bővítésére fordítanánk, például abban is segítene, hogy januártól két új riporterrel kezdjük az évet. Segíts, hogy a 444 bővülni tudjon!

Támogasd a 444 szerkesztőségét!
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.