Meglepően nagy fekete lyukat találtak a Tejútrendszerben

Járvány hírlevél
A koronavírus és a küzdelem ellene. A helyzet itthon és a világban.

A kutatókat is medöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben. A fekete lyuk 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől.

A Nature-ben megjelent tanulmányt Kiss László csillagász-fizikus ismertette az M1 műsorában. Mint mondta, azt már évtizedek óta tudjuk, hogy a Tejútrendszer közepén több millió, vagy akár milliárd naptömegű fekete lyukak is létezhetnek, de a csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint azt feltételezték, hogy ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnek a galaxisunkban.

Az összes többi ilyen, közepes méretű fekete lyuk nagyon messze volt, ezért gondolták, hogy a Tejútrendszerben nem jók a körülmények a kialakulásukhoz.

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével, több nagy csillag mozgását megfigyelve. A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig Kiss szerint akár "egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában".

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen. (Via MTI)

2013-as indulásunk óta 2021 lesz a 444 történetének legfontosabb éve. Hamarosan teljesen megújulunk, és teszünk egy nagy lépést arra, amerre a világ legjobb újságjai haladnak. A minden eddiginél színvonalasabb, tartalmasabb cikkek, videók, podcastok felé, egy olyan üzleti modellben, ami hosszú távon is garantálhatja a függetlenségünket, és ezért rátok, az olvasóinkra támaszkodik.

Csak veletek szövetségben tudunk túlélni és erősödni, ezért hoztuk létre a Kört azok számára, akik szívesen csatlakoznának a 444 közösségéhez, és támogatnák a munkánkat. A technikai fejlesztés zajlik, a feladat nem kicsi, minden erőnkkel azon vagyunk, hogy mihamarabb a végére érjünk. És közben olyan nagy dobásokra is van időnk, mint legújabb dokumentumfilmünk, A gyilkosok emlékműve.

Csatlakozz a 444 Körhöz, a független, minőségi sajtó támogatóinak közösségéhez!

Ha pedig már korábban csatlakoztál hozzánk, de úgy érzed, rászolgáltunk a további támogatásodra, itt tudsz segíteni.

Köszönjük!!444!!!

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.