Meglepően nagy fekete lyukat találtak a Tejútrendszerben

A kutatókat is medöbbentő méretű, a Napnál hetvenszer nagyobb tömegű fekete lyukat fedeztek fel a Tejútrendszerben. A fekete lyuk 15 ezer fényévnyi távolságra van a Földtől.

A Nature-ben megjelent tanulmányt Kiss László csillagász-fizikus ismertette az M1 műsorában. Mint mondta, azt már évtizedek óta tudjuk, hogy a Tejútrendszer közepén több millió, vagy akár milliárd naptömegű fekete lyukak is létezhetnek, de a csillagfejlődés jelenlegi modelljei szerint azt feltételezték, hogy ilyen néhány tíz naptömegű fekete lyukak nem is létezhetnek a galaxisunkban.

Az összes többi ilyen, közepes méretű fekete lyuk nagyon messze volt, ezért gondolták, hogy a Tejútrendszerben nem jók a körülmények a kialakulásukhoz.

A fekete lyukat egy nemzetközi kutatócsoport fedezte fel a kínai LAMOST teleszkóp segítségével, több nagy csillag mozgását megfigyelve. A csillagászoknak most magyarázatot kell találniuk a jelenségre, ez pedig Kiss szerint akár "egy hozzáadott komponens lehet a sötét anyag témájában".

A kutatók szerint a fekete lyukaknak alapvetően két típusa létezik. A kisebb, csillagtömegű fekete lyukak a Napnál legfeljebb 20-szor nagyobb tömegűek, akkor keletkeznek, amikor egy nagyon nagy csillag összeomlik. A szupernagy tömegű fekete lyukak viszont legalább több milliószor nagyobbak, mint a Nap, eredetük pedig
ismeretlen. (Via MTI)

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.