Európában is forgalomba kerül az ehető csomagolás, amiben kétszer annyi ideig friss marad az avokádó

gazdaság
2019 december 09., 14:42

A héten német és dán áruházakban kerül forgalomba először Európában olyan avokádó ami egy új csomagolási eljárásnak köszönhetően kétszer annyi ideig friss marad - írja a Guardian. Az eljárás során az avokádót egy ehető, de íztelen anyaggal kezelik, ami védőréteget képez a termés körül, és a csomagolást fejlesztő amerikai Apeel Sciences nevű startup vezetője szerint éppen azt a két folyamatot lassítja, ami miatt megromlik egy gyümölcs vagy zöldség. Ez a két folyamat a víz távozása a gyümölcs/zöldség felszínén, a másik pedig az oxigén bejutása, az új csomagolás pedig mindkettőt lassítja.

A készítők célja ezzel a megromlott, kidobandó élelmiszerek arányának csökkentése, valamint a műanyag csomagolás háttérbe szorítása.

Justin Sullivan/Getty Images
photo_camera Justin Sullivan/Getty Images

Az Egyesült Államokban, ahol már használják, az új csomagolási technológia több mint a felére csökkentette az áruházakban megromlott és kidobott alma, spárga, citrom és lime mennyiségét.

Az Európai Unióban idén júniusban engedélyezett csomagolási módot Nagy-Britanniában már teszteli az Asda áruházlánc perui mandarinon és uborkán, jövőre pedig várhatóan a vásárlók kezébe is kerülhetnek az eljárással tartósított zöldségek és gyümölcsök.

Arról a Guardian nem ír, hogy miért jó, hogy ehető a csomagolóréteg, amikor az avokádó, a legtöbb citrom vagy a lime héja nem az, így várhatóan nem sok embernek lesz kedve leenni az ehető burkolatot az egyébként gyakran rákkeltő anyagokkal kezelt citrus- és babérfélék héjáról. A csomagolást azonban kumkvaton, banánon, avokádón, citromon, lime-on, mandarinon és narancson kívül szamócán, spárgán és almán is sikeresen tesztelték, és ezeknél azért annak is lehet értelme, hogy ehető a csomagolófelület.

Ben Elliot, a brit kormány élelmiszerpazarlás visszaszorítására kijelölt megbízottja már üdvözölte az új csomagolást, azt mondta, ez talán segít megoldani azt a tarthatatlan helyzetet, hogy évente kb. 10 millió tonna ételt dobnak ki az Egyesült Királyságban.

A termékekre fújható csomagolást kifejlesztő amerikai Apeel Sciences egyébként Bill és Melinda Gates alapítványétól kapta kezdőtőkéjét, és feladatát is: olyan fejlődő élelmiszerexportőr országokon szeretne segíteni, ahol a gazdák nem tudják hűteni vagy más módon tartósítani az eladásra szánt termékeiket.

Aki vigyázni szeretne a környezetre, annak persze érdemes megfontolnia azt is, szüksége van-e egyáltalán Európában avokádóra.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.