Dán tudósok rengeteg mindent megtudtak arról a nőről, aki 5700 éve elrágott egy rágógumit

Egy 5700 éves „rágógumi” vizsgálatával dán tudósok képesek voltak feltárni a fogyasztójának nemét, szemének színét, sőt még azt is, mit evett az illető utoljára és milyen baktériumok voltak a szájában.

„Ez az első eset, hogy egy ősi teljes emberi genómot sikerült visszanyerni nem csak emberi csont-, vagy fogmaradványból” – közölte Hannes Schroeder, a Koppenhágai Egyetem kutatója, a Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője. „Ez egy nagyon pontos ősi DNS-forrás” abból az időszakból, amelyből nagyon ritkán találunk emberi maradványokat – mondta.

A Dánia déli részén fekvő Syltholmban folyó ásatásokon talált nyírfakátrány-maradványt a kőkori ember használhatta rágógumiként. A kinyert DNS-minta elemzéséből kiderült, hogy nő fogyasztotta, akinek valószínűleg sötét haja, sötét bőre és kék szeme volt.

Genetikailag az illető jóval közelebb állt az európai kontinensen élt vadászó-gyűjtögető emberekhez, mint az abban az időben Skandinávia középső részén élő emberekhez – állapították meg a kutatók.

Syltholm páratlan lelőhely, szinte mindent megőrzött az iszap, ami azt jelenti, hogy a szerves maradványok tökéletes állapotban maradtak meg – mondta Theis Jensen, a tanulmány társszerzője.

A térségben a kutatók találtak növényi (mogyoró) és állati (kacsa) DNS-t, ami megerősítette a kutatók tudását arról, kik és hogyan éltek több mint 5000 éve a térségben.

Az 5700 éves rágógumiFotó: Theis Jensen/University of Copenhagen/AFP

De a kutatók nem tudják pontosan, hogy a nyírfakéregpépet miért puhította a nő a szájában: esetleg ragasztóanyaggá akarta alakítani – hiszen az már közismert, hogy az ősember a nyírfaszurkot ragasztóként használta. De az is lehet, hogy a nő fogtisztításra használta a pépes anyagot, vagy az éhségét akarta elvenni, esetleg csak egyszerűen kőkori rágógumiként szolgált. (MTI)

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér