Mészárosék 54 milliárdért építenek vasutat a BMW gyárhoz

Járvány hírlevél
A koronavírus és a küzdelem ellene. A helyzet itthon és a világban.

A G7 ír arról, hogy decemberben derült ki, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét. Mindezt közel 55 milliárd forintért.


A tendert kiíró Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) december 23-án tette közzé a beérkező ajánlatokról szóló összegzést. Összesen öten indultak a pályázaton, melyről a magyar Dömper Kft.-t, illetve az osztrák hátterű Swietelsky Vasúttechnika Kft-t kizárták, míg a szintén osztrák Strabag és a német tulajdonú Vasútépítők Pályatervező Kft. pedig közel hárommilliárd forinttal drágább ajánlatot adott be, mint Mészárosék érdekeltsége. 

Mint a lap írja, az óriási fejlesztés a debreceni BMW-gyárhoz köthető közel 120 milliárd forintnyi beruházás egyik legdrágább tétele: a 108-as kódjelű vasútvonal Debrecen és Macs közötti nagyjából 15 kilométeres szakaszát újítják fel teljes egészében. Ennek keretében át fogják építeni a debreceni és a macsi állomásokat, átalakítják a biztosítóberendezéseket, integrált vasúti távközlő rendszert és parkolót építenek ki, és építenek ki, és épül zajvédőfal, aszfalt burkolatú út, kerékpárút és járda illetve egy szakaszon „kétnyomúsítás” is.

És fog kapni egy külön állomást a BMW gyárnak is otthont adó Macs Ipari Park. A szakasz lényege ugyanis éppen az, hogy a tervezett BMW gyár Macs és Debrecen között félúton van. 

Mint a G7 írja, ez ugyan komplex beruházás, de ezzel együtt is, 15 kilométerre 55 milliárd forint elég soknak tűnik még a hazai, erősen felment árak mellett is. Nem meglepő, hogy eredetileg a kormány se számolt ekkora költségekkel: eredetileg 71,6 milliárd forintot szántak a teljes projektre, melyben benne van a Nagymacs és Balmazújváros közötti 11 kilométeres szakasz felújítása is. 

De most már sejthető, hogy ennyiből nem fog kijönni a teljes szakasz, hiszen a második fejlesztésnek része lesz majd a Debrecen–Balmazújváros közötti vasúti pálya villamosítása is, ez pedig szintén alaposan megdobhatja a költségeket.

A  V-Híd Zrt. persze alvállalkozókat fog bevonni a munkába, melyek között ismerős nevek tűnnek fel: jön az R-Kord is, sőt, munkát kap az egykor a Simicska-birodalom ékkövének számító Közgép, ami ma már Mészáros Lőrinc barátjának, Szíjj Lászlónak a tulajdonában van. 

444 MAKRO a Kör tagjainak

A 2018‑as választások titkos tárgyalásainak története.

Megnézem