Ma reggel megérkezett a múlt szerdán reggel leadott Tesco-rendelésem, büszke is voltam magamra, hogy milyen kiváló időérzékkel sikerült megoldanom a bevásárlást a social distancing idejére, de sajnos az örömöm csak addig tartott, míg a futár meg nem érkezett. Bár két napja már gyanút fogtam, és csekkoltam, nem tűntek-e el dolgok a kosaramból, megnyugodva láttam, hogy csupán néhány termék fogyott ki, és a többségüket valamilyen helyettesítő termékkel pótolták.
Ehhez képest amikor ma megérkezett az élelmiszercsomag, szomorúan vettem tudomásul, hogy a kért dolgok fele nem jött meg. Egyébként ez nem akkora dráma, biztos, hogy nem fogunk éhen halni. Viszont már a futár érkezése előtt sokkal nagyobb problémám volt, hogy magát az árut hogyan vegyem át a lehető legkevesebb érintkezéssel. Ez nem sikerült túl jól, úgyhogy végül az alapos kézmosást választottam, de éreztem, hogy van ennél jobb megoldás is. (Természetesen van.)
Az élelmiszer csak az egyik dolog. Az jó, ha az ember betáraz, és főz magának a bezártság idején, de mi van akkor, ha egyáltalán nem tud főzni? Ha különleges az étrendje, ételintoleranciája- vagy allergiája van? Vagy egyszerűen csak szeretne végre valami táplálékban dús, friss ételt enni, ami jellemzően gyorsan romlik, így felhalmozni sem lehet?
Ilyenkor nem marad más, mint az ételrendelés.
Azt láttam, hogy a Tescónál feladott rendeléseknél jelezni lehet, hogy ha valaki önkéntes karanténba vonul, és akkor megoldják, hogy a futárral találkozni se kelljen. (Az én rendelésem feladása idején ilyen nem volt, hogy utólag lehetett-e volna módosítani, nem tudom, odáig már nem jutottam el). A kiszállító ilyenkor egyszerűen leteszi az ajtónk elé a megrendelt árut, vele nem is kerülünk kontaktusba.
A két legnagyobb hazai kajafutár cég, a Wolt és a Netpincér is bejelentette, hogy nem állnak le a koronavírus miatt a házhozszállítással, viszont biztonságosabbá teszik azt. Mindkét cég lehetővé tette az érintésmentes rendelést, azaz a megrendelő ételrendelésnél sem találkozik a futárral, az ajtajában lerakják és kész.
„Miután az applikációban kiválasztjuk és megrendeljük az ételt, ugyanott kifizetjük az árát, majd a megjegyzés rovatban jelezzük a futárnak, hogy hová kézbesítse az ételt” – olvasható a cég közleményében Tajta Ákos, a Wolt ügyvezető igazgatójának nyilatkozata. „Kézenfekvő megoldás a bejárati ajtó előtti küszöb, ahová nyugodtan kimehetünk, miután elment, anélkül, hogy bárkivel is érintkezni kéne. Ezáltal teljes egészében érintésmentes és biztonságos lesz az ételkiszállítás”.
A Wolt közleményében az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) legutóbbi állásfoglalását idézi, „a tanulmány szerint a koronavírus nem fertőz tovább főtt étellel” - írják, ami mondjuk nem épp az, amit az EFSA állít, ők ugyanis azt írják, nincs rá bizonyíték, hogy a koronavírus főtt étellel fertőzni tudna. Ezt arra alapozzák, hogy a korábbi koronavírusos járványok idején sem rögzítettek olyan esetet, amikor valaki kajától kapta el a kórt. Az EFSA vezető tudósa, Marta Huges azt mondta, nincs semmilyen bizonyíték rá, hogy a COVID-19 lenne az egyetlen olyan koronavírus, ami másként viselkedne.
Mindenesetre az tény, hogy a legtöbb étteremre nagyon szigorú biztonsági előírások vonatkoznak, csak nem jó belegondolni, hogy van pár olyan, a Nébih által időnként lebuktatott étterem, ami ezeket a szabályokat nem tartja be.
Az Atlantic megkérdezte a témáról a Columbia Egyetem epidemiológusát, Stephen Morsét, aki azt mondta,
az ételrendelés során nem a kaja a fő veszélyforrás.
Még ha beteg is, aki az ételt készíti - írta a lapnak adott válaszában Morse -, maga a főtt étel nem para. Aggódni csak azon kell, mi történik vele azután, hogy megfőzték. Szerinte ha valaki egy salátára tüsszent, az jelenthet egy kis kockázatot, de amíg az ételt helyesen kezelik, nem nagyon érdemes aggódni miatta.
Ha valaki eddig nem volt túl kényes arra, hogy milyen konyhából érkezik a kajája, akkor most jól teszi, ha ezen változtat, és csak olyan helyről rendel, aminek vagy látta már a konyháját, vagy valami más oknál fogva elhiszi, hogy nem tüsszentenek a salátájára (ami még mindig viszonylag alacsony kockázatot jelent).
A valódi veszélyt tényleg a kiszállítás rejti magában. Csak éppen nem a megrendelő, hanem szegény futár számára. Morse azt mondta, a fertőzés terjedhet tárgyakon keresztül is, de egyelőre úgy gondolják, a leggyakoribb módja a cseppfertőzés, így a személyes találkozások, a tüsszentések, köhögések jelentik a legnagyobb rizikót.
Bár mindig így kéne eljárni, most kiemelten fontos, hogy
(A járványügyi szakértő szerint bár valószínűtlen, hogy a netről rendelt egyéb tárgyaktól bármit is elkapunk, kicsomagolás után szintén mossunk kezet.) Ahogy arról már fentebb szó esett, a legfontosabb mégis az, hogy
Morse szerint az ételrendelésnél jóval nagyobb kockázatnak tesszük ki magunkat, ha lemegyünk a boltba az emberek közé, ahol könnyen megfertőződhetünk.