„Nem a korlátlan hatalom az orvosság” - címmel jelent meg négy magyar civil jogvédő szervezet közösen megfogalmazott írása annak kapcsán, hogy a járványügyi veszélyehelyzetet kihasználva, a kormány radikális törvénymódosítással akarja kiterjeszteni intézkedési jogkörét.
A kormány javaslata szerint kizárólag a kormány hatáskörébe kerülne a veszélyhelyzet meghirdetése és annak korlátlan ideig történő meghosszabbítása. Veszélyhelyzet idején kormány kontrol nélkül, rendeletekkel kormányozhat. Ebbe nemhogy a Parlament, de még az Alkotmánybíróság sem nagyon tudna beleszólni (a jelenlegi szabályozás szerint veszélyhelyzetet a kormány csak 15 napra rendelhet külön parlamenti felhatalmazás nélkül).
A javaslatcsomagról itt írtunk. A Fidesz frakcióvezetője szerint akkor is hatályba tud lépni a törvény, ha nem lesz meg az ehhez szükséges négyötödös felhatalmazás, márpedig az ellenzéki pártok már közölték, hogy nem adnak korlátlan felhatalmazást a kormánynak.
A jogvédő szervezetek (Amnesty Internationa, Eötvös Károly Intézet, Magyar Helsinki Bizottság, TASZ) részletesen kifejtik, hogy mi a probléma a javaslattal és azt is, milyen módosítások szükségesek ahhoz, hogy a kormány által is szokatlannak nevezett intézkedéscsomag megőrizze alkotmányos, a magyar Alaptörvénynek is megfelelő jellegét:
„A törvényjavaslat a benyújtott változatában nem felel meg a különleges jogrenddel szemben támasztott demokratikus és az Alaptörvényből is következő követelményeknek. Olyan törvény elfogadását tartjuk szükségesnek, amely megfelel az alábbi szempontoknak:
- A különleges jogrendként bevezetett veszélyhelyzet nem alkotmányon kívüli helyzet, és nem is szabad hagyni, hogy azzá váljon.
- A különleges jogrend nem tarthat örökké, csak előre meghatározott időre szólhat, amely szükség esetén meghosszabbítható akkor, ha a veszély továbbra is fennáll.
- A jogállami működés alapvető szabályai nem írhatók felül járványügyi vészhelyzetben sem.
- Az alapvető jogok a veszélyhelyzetben is megilletik a polgárokat. Azok csak a veszély elhárítása érdekében korlátozhatók.”
A szervezetek által tanácsolt módosítások:
- az Országgyűlés csak meghatározott időre adjon különleges jogrendi felhatalmazást a kormánynak,
- átmenetileg szélesítsék azok körét, akik az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezhetik, az érintettségtől független normakontrollt bármely országgyűlési képviselő vagy legalább frakcióvezető indítványozhasson,
- rövid, például háromnapos határidőt állapítsanak meg az Alkotmánybíróság számára a különleges jogrenddel, különleges jogrendi intézkedésekkel összefüggő indítványok érdemi eldöntésére.
A teljes állásfoglalás itt érhető el.