A Portfolio 2000 óta gyűjti a 95-ös benzin és gázolaj bruttó kiskereskedelmi átlagárát, és most arról ír, hogy
ilyen hirtelen visszaesés még sohasem történt a 21. században.
Az első látványos árzuhanás 2008-ban volt a gazdasági világválság alatt, majd jött a szaúdi olajháború 2014 és 2016 között, amikor az OPEC elárasztotta a világot olajjal, 100 dollárról 27,88 dollárra csökkentve az árfolyamot. Idén márciusban újabb olajháború kezdett kibontakozni, amikor megérkezett a koronavírus.
Az elmúlt hónapban itthon 85 forinttal csökkent a benzin ára, a gázolajé pedig 58-cal, ami olyan rekord, amit eddig meg sem közelített a piac,
az eddigi legmagasabb visszaesés a benzinnél 2018 novemberében volt 38 forinttal, a gázolajnál 2008 decemberében 35,5 forinttal.
Ennek oka a több milliárd önkéntes vagy hatósági karanténba kényszerülő, és így drasztikusan kevesebbet autózó fogyasztó, illetve az orosz-szaúdi vita, amelyben nem sikerült megállapodni a kőolaj-kitermelés mértékének visszafogásáról.
„A keresleti és a kínálati sokk együttes hatására pedig márciusban a történelemben soha nem látott mértékű esést szenvedett el a kőolaj ára, mely magával rántotta mind a benzin, mind a gázolaj nagykereskedelmi árát” - írja a Portfolio elemzése.
A forint újabb és újabb történelmi mélypontjai, pontosabban az üzemanyagárakat döntően befolyásoló dollár-forint árfolyam természetesen jelentős pluszkiadást jelent a hazai autósoknak, de ez ekkora olajárzuhanásnál nem nagyon tűnik fel senkinek.