A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított az ÉkszerTv című műsort készítő Emporia Style Kft.-vel, valamint az azt közzétevő ATV Zrt.-vel szemben a COVID-19 vírusjárvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékek értékesítési módszerei miatt.
Mi is részletesen írtunk arról, hogy március 29-én az ATV reklámidejében futó Ékszer TV-n kínáltak rendkívül drágán kézfertőtlenítő zselét.
Mint a GVH írja, észlelték, hogy az ATV országos médiaszolgáltatást végző televízió-csatornán sugárzott Ékszer Tv című műsorban a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékek (például kézfertőtlenítő) esetében feltüntetett „eredeti” árat az eljárás alá vont Emporia valószínűsíthetően a műsor sugárzását megelőzően, illetve azt követően nem alkalmazta, holott a kereskedelmi kommunikáció vizuális megjelenítése, illetve a műsorvezetők által alkalmazott narratíva is ezt a látszatot kelti, azt a benyomást kelti, hogy a kínált termékek csak korlátozott ideig és folyamatosan csökkenő készletben állnak rendelkezésre a kedvezményesnek minősített áron, ezzel a fogyasztókat azonnali döntéshozatalra készteti, megfosztva őket a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól, különös tekintettel a jelenlegi járványügyi helyzetre.
A GVH eljárásában azt is vizsgálja, hogy az ATV Zrt. a szakmai gondosság követelményének megfelelően járt-e el, amikor úgy biztosította az ÉkszerTv című műsor megjelenését, hogy valószínűsíthetően tudatában volt annak, hogy a műsorban megjelenő kereskedelmi kommunikáció alkalmas lehet a fogyasztói magatartás torzítására.
„Valószínűsíthető, hogy a fenti magatartásokkal a két vállalkozás megsértette a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény egyes rendelkezéseit.”
- írják, majd hozzáteszik, hogy az eljárás alá vontak kereskedelmi kommunikációs gyakorlatai valószínűsíthetően széles fogyasztói körhöz jutnak el, különös tekintettel az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) által pandémiaként azonosított vírusos járvány következtében a vizsgált kereskedelmi kommunikációkkal népszerűsített, továbbá ahhoz hasonló termékek iránt megnövekedett fogyasztói érdeklődésre, valamint a fogyasztók nagyarányú otthon-tartózkodásával valószínűsíthetően együtt járó, növekvő mértékű televízió-nézésre is tekintettel.
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozások a jogsértést elkövették. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.