„Nagy cégekről van szó, de sok minden forog kockán. Felkészültünk a harcra” - üzent a Facebooknak és a Google-nek Josh Frydenberg, Ausztrália kincstárnoka, amikor bejelentette: rá akarják kényszeríteni a két techóriást, hogy fizessenek a felületeiken megjelenő, sajtóból átvett hírekért.Azt ígérte, az ausztrál versenyhivatal július végére készül el a jogszabálytervezetekkel, amelyek méltányos kompenzációt fognak előírni az újságírói tartalmakért cserébe. Korábban próbáltak megegyezni abban, hogy önkéntesen hozott szabályok alapján fizessenek, de nem sikerült dűlőre jutni.
Jelenleg az ausztrál hirdetési piacon elköltött pénzek harmada kerül a Google-höz és a Facebookhoz, derült ki a versenyhivatal tavalyi jelentéséből. A Facebook hétfői közleménye szerint eddig is több millió dollárt költöttek arra, hogy megállapodásokat kössenek a médiumokkal, ezért csalódottak a kormány bejelentése miatt. A Google azt ígérte, továbbra is együtt fognak működni az iparági szereplőkkel, a versenyhivatallal és a kormánnyal.
A koronavírus-járvány - más országokhoz hasonlóan - az ausztrál sajtót is érzékenyen érintette, hiszen hirtelen óriásit zuhantak a hirdetési bevételek. A kormány ezért külön mentőcsomaggal támogatja a médiavállalkozásokat.