Ugyan az utasokat már kimentették, de a személyzet sok óceánjárón még mindig a fedélzeten van, és sokan közül fizetést se kapnak ez idő alatt, írja a Quartz.
Cikkükben Melinda Mann történetét mutatják be alaposabban: ő február végén szállt fel a Holland America nevű vállalat egy tengerjárójára, hogy az Oosterdam és San Diego közötti úton az utasok gyerekeinek szervezzen programokat. Azóta több mint 50 nap telt el, és Mann még mindig a tengeren van. A szerződése már rég lejárt, de nem engedték, hogy elhagyja a hajót.
Míg az utasokat már márciusban kiengedték, a személyzetre más szabályok vonatkoznak. A hajó azóta a nemzetközi vizeken vesztegel, nem messze Mexikótól. Mint a lapnak elmondta, egyhangúan telnek a napjai: főleg olvas, vagy a Nintendójával játszik, de például internetezni nem tud sokat, mivel egy giga internet 10 dollárba kerül. Naponta pár alkalommal mehet ki a fedélzetre, ekkor láthatja a munkatársait is, de maszkot viselve, a megfelelő távolságot betartva mehetnek csak pár kört.
Enni naponta háromszor kap, igaz, nem túl sokat, a hajón takarékoskodnak a készletekkel. Mann elmondása szerint megpróbált mindent, hogy kiszabadítsa magát, családtagjait és barátait kérte meg, hogy terjesszék, hogy mi történt vele, amikor pedig egy kikötőben vesztegeltek, megpróbálta elhagyni a hajót, de a biztonságiak megállították. Megpróbálta elérni, hogy akkor tartóztassa le a rendőrség, legalább úgy amerikai bíróság elé kerülhetne, de ez sem történt meg.
A Quartz szerint akár százezer ember is lehet, aki hasonló helyzetben van. Egyes hajók a kikötők közvetlen közelében várakoznak, de vannak, melyek kinn keringenek a nemzetközi vizeken.
Ugyan elvben az amerikai alkalmazottak elhagyhatnák a hajókat az amerikai kikötőkben, de csak akkor, ha a munkaadójuk kiállít egy elég szigorú igazolást, melyben vállalják, hogy fizetik az alkalmazott hazaútját (ami nem történhet menetrend szerinti járatokkal), illetve vállalják, hogy az alkalmazott betartja majd a járványügyi karantén előírásait.
Az igazolást a vállalatok felső vezetésének is alá kell írnia, vállalva, hogy súlyos büntetést vonhat maga után, ha megszegik. Az amerikai járványügyi hatóság szerint szükség van erre a kemény fellépésre, hiszen súlyos közegészségügyi veszéllyel járhat ennyi potenciálisan fertőzött ember kiengedése.
A cégek, illetve a személyzet tagjai közül viszont feleslegesen szigorúnak tartják a szabályozást, ami ráadásul hatalmas anyagi terhet is rakna a hajózási vállalatok nyakába. Maga Mann is azt írta a Quartz-nak, hogy megérti, hogy a cége miért nem írja alá az igazolást. Ő sem a vállalatra, hanem az amerikai államra haragszik, amely szerinte megsérti az ő alapjogait azzal, hogy nem engedi, hogy hazatérjen.
Egy tengerészeti szakjogász, Jim Walker viszont jóval kritikusabb volt: szerinte ezek a cégek hatalmas nyereségre tettek szert az elmúlt években, több milliárd dolláros üzletágról van szó, és közben a vállalatok nem adóznak az Egyesült Államokban, nem tartják be az amerikai munkajogi előírásokat, most pedig nem hajlandóak kifizetni annak a költségét, hogy hazajuttassák az alkalmazottakat.
A CDC jelentése szerint az elmúlt héten több vállalat is beadta már a derekát, és több mint 40 hajó személyzete térhetett haza. A jelek szerint Mann is hamarosan távozhat a hajójáról. Több mint két évet töltött a hajókon, nagyon szerette a munkáját, de arra számít, hogy ennek vége, mivel most úgy beszélt a sajtóval, hogy a munkaadója korábban ezt határozottan megtiltotta.
Az egyik érintett cég, a Royal Caribbean szóvivője szerint még mindig több ezer ember lehet a hajókon, de a következő hetekben mindenki hazatérhet majd.