„Mr. Oroszország” a paksi bővítés után most Orbán német kapcsolatait egyengeti pár százmillióért

Bár a győri Audi az elmúlt időszakban évi több mint százmilliárdos nyereséget termelt, Orbán Viktor mégis fontosnak érezte, hogy június közepén a gyárba látogatva a koronavírus járvány miatt anyagi segítséget ajánljon az üzemnek. A miniszterelnök ezt többek között azzal magyarázta, hogy a német tulajdonú gyár a magyar ipar fellegvára és büszkesége. 

A kormány mindig is kiemelten figyelt a jellemzően német tulajdonú, magyarországi autógyárakra, ezek termelik ugyanis a magyar GDP 5 százalékát. A kormány számára a német autóipar és a német gazdasági kapcsolatok annyira fontosak, hogy ezek egyengetésére egy külön tanácsadót is alkalmaznak. Ő Klaus Mangold német üzletember, aki korábban a paksi bővítés uniós elfogadtatásában is segítette a magyar kormányt.

Mangold új megbízása a Direkt36 által kikért tanácsadói szerződésekből derül ki, amelyeket a magyar kormány a német üzletember Mangold Consulting nevű cégével kötött az elmúlt másfél évben. Mangoldot ezekre a munkákra verseny nélkül választották ki, a vele kötött hét szerződés összértéke pedig 380 millió forint.

A kitűnő orosz kapcsolatai miatt a német sajtóban néha csak Mr. Oroszországként emlegetett Mangold évtizedek óta Európa legmagasabb üzleti köreiben mozog. A magyar kormánynak 2013 óta ad tanácsokat, eleinte jellemzően orosz ügyekben segítette a kormányt.

Ez a cikk nem született volna meg, ha nincs a Direkt36. Támogasd a munkánkat!

A Mangold cégével szerződő Innovációs és Technológiai Minisztériumot megkérdeztük arról, hogy a tanácsadó eddig milyen eredményeket ért el, és Klaus Mangoldnak is eljuttatunk több kérdést. Ezekre egyelőre egyik helyről sem kaptunk választ.

A paksi bővítést egyengette

A 77 éves Mangold pályája egy részét német nagyvállalatok élén töltötte. Az 1990-es évek elején a német Quelle csomagküldő szolgálat vezetője volt, ekkor ismerkedett meg Vlagyimir Putyinnal, akivel a kapcsolata azóta is megmaradt. 1995 és 2003 között a Daimler német autógyárnál töltött be vezetői posztokat, ennek köszönheti kapcsolatait a német autóiparban. Ezután nagyobb német és francia vállalatok felügyelő bizottságaiban kapott helyet, és tanácsadással kezdett el foglalkozni, amelynek során üzleti megállapodásokat segít összehozni orosz és európai gazdasági, politikai szereplők között. 

A magyar kormánnyal 2012 végén került szorosabb kapcsolatba Mangold. Orbán Viktornak Lázár János mutatta be, aki közös vadászaton is részt vett Mangolddal. Nem sokkal később – ahogy azt a Direkt36 korábbi cikke bemutatta - Mangold a színfalak mögött tevékenykedve részt vett a paksi bővítést tető alá hozó orosz-magyar tárgyalások előkészítésében, és szerepe volt abban is, hogy a projektet elfogadtassák az EU-val és nyugati üzleti körökkel is. 

Neve akkor vált ismertté itthon, amikor a 444 megírta 2016-ban, hogy az ő magánrepülőgépével érkezett Budapestre Günther Oettinger, aki akkor az Európai Bizottság német biztosa volt. Az utazás több kérdést is felvetett. Egyrészt azt, hogy ki fizette, az EU-s biztosok ugyanis csak kisebb értékű ajándékokat fogadhatnak el. Ráadásul Oettinger korábban energiaügyi biztos volt, így értékes tudással rendelkezhetett a magyar kormány számára, amelynek szembe kellett néznie a paksi bővítés miatt indított több bizottsági eljárással is. Oettinger tagadta, hogy a budapesti útja során Paksról tárgyalt volna Orbánnal, és azt állította, hogy a repülőutat a magyar kormány fizette. Lázár ezt követően árulta el, hogy Mangold a magyar kormány fizetett tanácsadója, és Orbán kérésére szervezte meg Oettinger útját.

Iratkozz fel a Direkt36 hírlevelére, hogy ne maradj le a nyomozásainkról!

A kormány ezután egy ideig nem árulta el, hogy Mangold pontosan milyen ügyekben és mennyi pénzért ad tanácsokat. Néhány részlet akkor derült ki, amikor a Miniszterelnökség 2017 őszén közadatkérések után négy olyan szerződést is kiadott, amelyeket Mangold cégeivel kötöttek. Ezekből derült ki, hogy a Lázár vezette minisztérium 2017 július és 2018 május közötti időszakra bruttó 650 ezer euró (akkori árfolyamon 201 millió forint) értékben szerződött Mangold cégeivel. A szerződések szerint a tanácsadó uniós költségvetéssel, energiapolitikával, digitalizációval, elektromos autók elterjedésével összefüggő kérdésekben segítette a magyar kormányt.

Még több német gyár legyen

Mivel a 2018-as parlamenti választás után Lázár nem maradt a kormány tagja, a Mangolddal való kapcsolattartás Palkovics László innovációs miniszterhez került, aki az ipar- és az energiaügyekért is felel. Ez akkor lett nyilvánvaló, amikor idén május közepén a kormány közzétett egy listát az ITM aktuális szerződéseiről, amelyen a Mangold Conusulting neve is felbukkant. A Direkt36 ezt követően kérte ki az ITM-től az összes olyan megbízási szerződést, amelyet ezzel a céggel kötöttek. A minisztériumtól összesen hét szerződést kaptunk, ezek összeértéke bruttó 380 millió forint.

Orbán Viktor miniszterelnök emblémát ragaszt fel egy készülõ autóra a gyõri Audi-gyárban 2020. június 15-énFotó: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA

Az ITM által kiadott egyik szerződéshez csatoltak egy német cégiratot, eszerint a Mangold Consulting egyik ügyvezetője Klaus Mangold. A hivatalos német cégnyilvántartás szerint pedig ő a vállalkozás tulajdonosa is. Német lapok szerint a tanácsadói szolgáltatások nyújtására hozott létre, kifejezetten a közép-kelet-európai piacra fókuszálva.

Az első szerződést öt hónappal azután kötötték, hogy Orbán 2018 júliusában Berlinben találkozott Angela Merkel német kancellárral. Bár a találkozó utáni sajtótájékoztató arról maradt emlékezetes, hogy Merkel rosszul ejtette ki a Balaton nevét, Orbán ekkor jelentette be, hogy az innováció és a technológia terén mélyítik a két ország együttműködését. Ennek érdekében pedig egy munkacsoportot is létrehoznak. Ezt követően az ITM a Mangold Consultinggal alá is írt egy szerződést arról, hogy a német üzletember cége segíti a munkacsoport tevékenységét: háttérelemzéseket és háttérszámításokat készít a német-magyar gazdasági együttműködésről, „különös tekintettel a németországi ipar magyarországi jelenlétére”.

A német ipar volt a fókusza egy másik, 2019 márciusában megkötött szerződésnek is. Ez azzal függött össze, hogy az Európai Tanács tavaly tavasszal hosszas előkészítés után szigorúbb szén-dioxid kibocsátási előírásokat fogadott el a személyautókra és a kisteherautókra vonatkozóan. Az ITM arra kérte fel Mangold cégét, hogy válaszolja meg, a szigorítások milyen hatással lesznek a német és a magyar gazdaság növekedésére, „különös tekintettel a német autóipari vállalatok (Audi, Mercedes, BMW) magyarországi jelenlétére”.

A kormány az elmúlt években különböző támogatásokkal igyekezett elősegíteni, hogy külföldi (több alkalommal német autóipari) vállalatok beruházásaik helyszínéül Magyarországot válasszák. Úgy tűnik, hogy az autóipari cégek idecsábításában is számítanak Mangold cégének tanácsaira. Az ITM idén február 7-én egy olyan szerződést kötött velük, amely a tanácsadó cég feladatai között felsorolja az autóipari vezetőkkel való kapcsolattartást annak érdekében, hogy Magyarország minél inkább befektetőbarát helynek tűnjön, és minél több vállalat számára legyen vonzó.

A magyarországi beruházások ösztönzéséről szól egy másik, szintén idén február 7-én megkötött szerződés is. Eszerint Mangold cége külföldi technológiai befektetők keresésében segít, főként egészségüggyel, hulladékgazdálkodással és infrastrukturális fejlesztéssel összefüggő projektekben. A kormány itt is német befektetőkre számít, erre utal, hogy a dokumentum megemlíti, az ITM szorosabb kapcsolatra törekszik a német technológiai vezetőkkel. A Mangold Consulting feladata ezzel kapcsolatban az, hogy „segítséget nyújtson Magyarország képviselőinek” németországi látogatásaik megszervezésében, illetve a Magyarország iránt érdeklődő német iparági vezetőkkel és politikusokkal való kapcsolatfelvételben.

Ha támogatod a Direkt36-ot, betekintést is kapsz a tényfeltáró munkába. Csatlakozz a támogatói körhöz!

Az ITM Mangold kapcsolatrendszerére számít abban is, hogy a Magyarország jövőre hangsúlyosabban tudjon megjelenni a világ egyik legnagyobb, Németoroszágban rendezett ipari vásárán, a Hannover Kiállításon. A Mangold Consultingot azért is fizetik, hogy segítsen a magyar kormány által megjelölt különböző német kutatóintézetekkel szorosabb kapcsolatot kialakítani.

Ezekre a munkákra az üzletember cégét nem közbeszerzésekkel választották ki. Az ITM ezt azzal indokolta, hogy a jogszabályok megengedik a minisztérium alaptevékenységével kapcsolatos tanácsadás esetén a tender mellőzését. Mangold díjazásának feltétele minden esetben az, hogy havonta írásos összefoglalókat készítsen. A szerződések végén minden esetben található egy antikorrupciós nyilatkoztat is. Ez arról szól, hogy a Mangold Consulting nem sértheti meg a magyar korrupcióellenes előírásokat, így többek között az ITM tisztviselőinek nem adhat sem ajándékot, sem pénzbeli juttatásokat.

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér
Kapcsolódó