Népszava: Leállhat az 3-as metró felújítása

Új fejezet kezdődik a 444 életében.
Érdekel

A lap értesülései szerint a vállalkozó csak több milliárdos felárral vállalná a metrófelújítás folytatását.

A Népszava szerint már tavaly novemberben, a középső szakasz állomásainak kivitelezői szerződésének aláírásakor egyértelmű volt, hogy a hármas metró felújítása során a vágányépítés nem fejezhető be az eredeti szerződés szerint, így a megállapodást módosítani kell. Az alagútfelújítást végző Swietelsky Vasúttechnika Kft. márciusban küldte el javaslatát, amely a korábbiakhoz képest - a Népszava információi szerint - 17-18 milliárd forinttal magasabb összeget tartalmaz. A projekt levezénylésével megbízott BKV 2017 szeptemberében kötött szerződést a feladatra a Swietelsky Vasúttechnikai Kft.-vel, amely akkor 47,8 milliárd forintért vállalta a munkát. 

A Népliget állomás vágányait rögzítik szakemberek az M3-as metró déli szakaszának felújítási munkálatai során 2020. február 5-én.Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

A BKV számított arra, hogy a Swietelsky további költségeket számoltat majd el, az összes nagysága meglepte őket. Bár próbáltak alkudozni, nem jártak sikerrel. 
A nyolc állomás akadálymentesítésére félretett 5,6 milliárd forintot is felajánlották a folytatásért cserébe, de a további 10 milliárdos különbözetet indokolatlannak tartják.

„Az előállt költségnövekedések objektívek, azokat a megrendelői késedelem okozta, ennek okán a korábbi árengedmények után továbbiakra nincs lehetőség” – utasította el a fővárosi ajánlatot néhány nappal ezelőtt kelt levélében az osztrák anyavállalat. Arra is felhívták a városvezetés figyelmét, hogy a jelenlegi helyzet „alapvetően a megrendelői késedelem miatt állt elő”. Úgy gondolják, „célszerű együttműködéssel ez könnyedén megoldható, de ennek hiányában rendkívül káros következményeket hordoz”.

Azt viszont nem részletezték, mit értenek célszerű együttműködésen. 

A szerződés csak a lejárata előtt módosítható. A BKV kilátásba helyezte a szerződés középső vonalszakaszra vonatkozó felfüggesztését. Ha ez alatt se sikerül megállapodásra jutni, akkor a Swietelsky felmondhatja a szerződést és kérheti az addig elvégzett munka kifizetését. Ebben az esetben egy új gyorsított közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, de ez legalább 4 hónapba telne.

A BKV alternatív megoldásokat keres, állítólag ezek között az is szerepel, hogy a középső szakasznak nem mindegyik állomását újítják fel. A felújítás már így is jelentős csúszásban van, és ha 2023 végéig nem sikerül befejezni, a teljes 172,7 milliárdos európai uniós támogatást elbukhatja a főváros. Ha ezt a pénzt is bukják, nem lesz pénz befejezni a beruházást. Az önkormányzat a napokban az Innovációs és Technológiai Minisztériumban egyeztetett a lehetőségekről.

A Népszava információi szerint az uniós keretösszeg akár felhasználható lenne a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. többletigényének kifizetésére is, bár ezt kellően meg kellene indokolni. Ha így történne, akkor sem maradna másra pénz, így valójában nem sok mozgástere van a Karácsony-kabinetnek.
A Népszava megkereste a BKV-t, a cég azt válaszolta, hogy a vállalkozóval a szerződés meghosszabbítására vonatkozó egyeztetések folyamatban vannak.

Olvastátok, láttátok, hogy milyen világ lett itt. A járvány miatt fogynak a reklámok, a kormány miatt fogynak az újságok. Ebben a helyzetben a mi jövőnk is bizonytalanabbá vált, mint az elmúlt 7 évben bármikor. Ha folytatni akarjuk, akkor új fejezetet kell nyitnunk a 444 történetében.

Mi kitartóan mutatjuk, hogy milyen világ van. A szűkülő magyar nyilvánosság miatt most még fontosabb, hogy maradjon Magyarországon megbízható hírforrás. Olyan újságírók, akik megírják az igazat. Ehhez viszont - a ti segítségetekkel - változnunk kell.

Lépj a Körön belülre, regisztrálj, és járulj hozzá az újság működéséhez, cserébe még jobb, erősebb, nagyobb 444-et kapsz!

Koronavírus Hírek, háttér