Július 15-étől nem adóztathatják már meg az önkormányzatok a területükön található óriásplakát-helyeket. Az ezt lehetővé tevő 1990. évi C. törvény hatályon kívül helyezéséről szóló, a fideszes többségű országgyűlésen keresztülvitt döntés hétfőn jelent meg a Magyar Közlönyben.
Az intézkedés elsősorban a nagyobb városok önkormányzatainak jelent nagy érvágást. Az RTL Híradó összeszedte, hogy Budapest 11. kerülete, Újbuda önkormányzata csak idén 110 millió forintot veszít emiatt, Szombathelyen pedig évi 47 millió, és Szegeden is több tízmillió forint esik ki a költségvetésből.
„A kormány nem a vírus ellen harcol, hanem az önkormányzatok ellen. Ismerjük azt, hogy ezek az óriásplakát-helyek kinek a tulajdonában vannak, és hogy kiket segít ez az intézkedés. Az önkormányzatokat semmiképpen nem” - mondta az RTL Híradónak Szécsényi Rózsa, Szeged gazdasági alpolgármestere.
A hazai óriásplakát-hirdetési piac két domináns szereplője a korábban Simicska Lajos tulajdonába tartozó, az oligarcha elvonulása után Mészáros Lőrinc érdekeltségébe kerülő Publimont Kft., és Garancsi István cége, az ESMA Reklám Zrt.
A kormány az adórendszer egyszerűsítésével indokolta a változtatást. A módosítás elfogadása után Varga Mihály pénzügyminiszter pedig azzal nyugtatta az önkormányzatokat, hogy a jövőre várható - a Pénzügyminisztériumban 4,8 százalékosra jósolt - gazdasági növekedés, és az emiatt növekvő adóbevételek biztosan minden kiesést kompenzálnak majd.
Hogy a járványhelyzet és a felhatalmazási törvény adta lendületben hogy nyúlt hozzá az önkormányzatok forrásaihoz a kormány, arról alapos videós anyagot készítettünk még június elején.