„Mi a francnak olyan neveket adni együtteseknek, hogy Orgazmus vagy URH vagy Bizottság?”

A 2018-as választás titkos története 84 színes oldalon.
Megveszem

Som Lajos, Pataky Attila, Zorán, Koncz Zsusza, Bródy János, Nagy Feró, Földes László - Hobo, Presser Gábor, Frenreisz Károly és még sokan mások a Kádár-kori könnyűzene élvonalából 1981-ben három napra Tatán gyűltek össze, hogy tárgyalásokat kezdjenek a késő szocialista hatalom embereivel. A találkozóról a dokumentumfilmes zseni Almási Tamás készített egyórás tévéfilmet Sok húron pendülünk címmel, ami szombaton felkerült a Vimeóra. (Köszönjük Patkós Bence olvasónknak, hogy felhívta rá a figyelmünket.) 

Kevés ennél erősebb mozgóképes kordokumentuma van ennek az időszaknak.

Elvileg a találkozó célja egy popzenei szakszervezet létrehozása volt. Almási filmje ennél többről szól. A popkultúra és a körülötte lévő világból már semmit nem értő hatalom abszurd viszonyát mutatja be nagyon egyszerű eszközökkel.

Fáklya utca 4., Mező Imre Vezetőképző KISZ-iskola (KISZ-tábor), balról a második Szigeti Ferenc, a negyedik Győrffy Miklós riporter. A felvétel a beatzenészek és állami vezetők központi szervezésű találkozóján készült. FortepanFotó: Urbán Tamás

A zenészek azért gyűltek össze, mert a nyolcvanas évekre belefáradtak abba, hogy a rendszeren kívül élnek. Ahogy a filmben mondja az egyik zenész, ők törvényen kívüliek. Nincs munkaviszonyuk, csak működési engedélyük, nem tudnak OTP-hitelt felvenni, nehezen jutnak lakáshoz, útlevélhez, a hatalom embereinek szívességein és jóindulatán múlik a sorsuk. A zenélés alapfeltételei sem adottak Magyarországon, nincsenek koncerttermek, nincs infrastruktúra és kevés lemezt adnak ki. A zenészek panaszáradatot zúdítanak az elvtársakra. Akik egyáltalán nem szeppentek meg az akkori idők legnagyobb sztárjaitól. Erdős Péter könnyűzenei atyaúristen, hivatalosan a Hanglemezgyártó Vállalat márkamenedzsere, Tóth Dezső művelődési miniszterhelyettes, Barabás János, az Állami Ifjúsági Bizottság titkára nem kezdtek el ígérgetni, nem tettek gesztusokat, helyette nagyon konkrétan elmagyarázták, hogyan képzelik ők el a hatalom és a könnyűzene viszonyát. És innentől kezdve csak tátott szájjal bámul a néző.

Erdős Péter: „A hőbörgés ront a ti helyzeteteken is és az ország helyzetén is. (...) Ha nem itt élnétek, a 70% rég éhen halt volna, a másik 30% milliomos lenne, de itt éltek, és ezt valószínűleg ti döntöttétek el. (...) Én azt szeretném, ha azt csinálnátok, amit mondok nektek, és aztán öröklakást építetek a Rózsadombon.”

Erdős még nem is olyan karakter, mint aki az Egészséges erotika című filmből ugrott elő, ellenben Tóth Dezső miniszterhelyettessel, akinek a szemüvegkeretében, a cigarettájának szívásában, a hajának hullámaiban és egyáltalán minden sejtjében benne van a 80-as évek állampártja. 

Fáklya utca 4., Mező Imre Vezetőképző KISZ-iskola (KISZ-tábor), beatzenészek központi szervezésű találkozója állami vezetőkkel. A második sorban Németh Gábor, Bródy János, Várkonyi Mátyás, Benkő László, Molnár György, mögöttük Frenreisz Károly, Presser Gábor, Földes László (Hobó), az első sorban jobbra Szigeti Ferenc. Forrás: FortepanFotó: Urbán Tamás

„Mi a francnak olyan neveket adni együtteseknek, hogy Orgazmus vagy URH vagy Bizottság? Hát nem értik, hogy itt a normális emberi ízlés van megfricskázva az orra alá? Jó az maguknak?”

Almási Tamás filmjét, most érdemes igazán megnézni, amikor a könnyűzenét éppen államilag „társadalmiasítják” és a kultúrában jelenleg is offenzív szemléletváltás foganatosítódik.

A képeket köszönjük a Fortepan-nak

Sok húron pendülnek, 61 perc, 1982, hangmérnök: Kovács Péter, riporter: Győrffy Miklós, operatőr: Máriássy Ferenc, Czabarka Péter, vágó: Koncz Gabriella gyártásvezető: Rózsa Sándor, rendező: Almási Tamás.

(A videotéka rovatunkban a megosztók mélyén porosodó kincseket kaparjuk elő. Ha lát ilyet, küldje el nekünk az acsd@444.hu-ra! Korábbi videotékás cikkeink.)