A Hell Energy tulajdonosa még a megjelenés előtt letiltatta a Magyar Narancs cikkének több részletét

444 Hírlevelek
Hírleveleink házhoz visznek mindent, amit tudni kell.

A Magyar Narancs eheti, csütörtökön megjelent számában egy nagyobb cikket szenteltek a Hell Energy energiaitalgyártó cég történetének, de az „Avalon sötét lovagjai – A Hell Energy és a Barabás család” című cikk a nyomtatott lapban egy ponton megszakad, ennek okaként pedig a Fővárosi Törvényszék 17.Pk.22.488/2020/9. számú végzését említik a lapban. 

A Media1 ír arról, hogy a cikket szerző Keller-Alánt Ákos a munkája során megkereste a jelentős állami támogatásokban is részesülő Hell Energy tulajdonosait is, ám ők közölték, hogy az adatvédelmi rendeletek, illetve a GDPR-szabályozás miatt nem járulnak hozzá a személyüket, valamint a Hell-csoportot érintő információk közléséhez, és nem válaszoltak feltett kérdésekre sem.

Sőt, a Barabás-család bíróságra is ment a készülő cikk miatt, és a Fővárosi Törvényszék el is tiltotta a Magyar Narancs szerkesztőségét attól, hogy a tervezett cikk három konkrét részlete megjelenjen. A hírekbe mostanában a tatai Öreg-tó partjára tervezett, és helyben hatalmas tiltakozásokat kiváltó szálloda tervével bekerülő cégcsoport tulajdonosai korlátozó végzést kértek a bíróságtól, a bíróság pedig ezt elfogadta. 

A Magyar Narancs szintén bírósághoz fordul, a TASZ segítségével szeretnék elérni, hogy megjelenhessen a teljes cikk. A jogvédő szervezet Facebookon arról írt, „történelmi tanulmányainkból lehetett eddig ismerős az a helyzet, amikor egy újságnak még egy cikk megjelenése előtt kell kivívnia a hatóság jóindulatát ahhoz, hogy a cikkét megjelentethesse. A jelentős állami támogatások segítségével világmárkát építő Barabás család ahelyett, hogy az újságíró kérdéseire válaszolt volna, a bírósághoz fordult, még a felemelkedésükről szóló oknyomozó cikk elkészülte előtt. Elérték, hogy személyes adataik védelmére hivatkozva bírósági tilalom akadályozza a cikk egyes részeinek megjelenését. A hetilap nem adja fel, a mi segítségünkkel küzd a bíróságon azért, hogy a magyar bíróságok ne váljanak az előzetes cenzúra eszközeivé, és az olvasók a jövőben is megtudhassák, kik és hogyan kerülhetnek Magyarország legbefolyásosabb gazdasági szereplői közé”. 

A történtekre a cikkben reagált a Magyar Narancs is: 

„Lapunk vitatja ezt a döntést, s küzdeni fogunk a cikk azon információinak a nyilvánosságáért is, amelyek most nem láthatnak napvilágot. Azt reméljük, hogy ha hamarabb nem is, úgy a polgári peres eljárás jogerős lezárultakor módunkban áll majd ezt a közlést jogszerűen megtenni.”

Nem ez volt az első alkalom, hogy a Hell tulajdonosai bíróságon érték el, hogy ne foglalkozzon velük a sajtó: a Barabás-család legutóbb a Forbes magyarországi kiadója ellen indított pert, hogy ne szerepeltessék őket a leggazdagabb magyarokat összegző listájukon. Akkor ideiglenes bírósági határozattal elérték, hogy a Forbes kiadójának vissza kellett hívnia a lapot az újságosoktól. 

A Magyar Narancs honlapjára mindenesetre felkerült egy összefoglaló a cikk nyomtatott lapban megjelent, bírósági úton cenzúrázott verziójából.