Szerda délután jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ, hogy november végén ideiglenesen leáll a MOL Bubi rendszer. A közösségi kerékpáros szolgáltatást még november 29-ig lehet használni, ettől az időponttól kezdve azonban nem lehet kerékpárt felvenni és visszaadni a gyűjtőállomásokon.
A rendszeres MOL Bubi felhasználók eddig negyedéves, féléves, éves, illetve 100 forintos havi bérletet válthattak. A BKK a 2020. október 28-a után vásárolt 100 Ft-os bérletek árát teljes egészében visszafizeti, illetve természetesen gyors és ügyfélbarát kompenzációt biztosít azon negyedéves, féléves, illetve éves bérlettel rendelkezők számára is, akik bérletének érvényessége a november 29-i leállás után járna le - tájékoztat a BKK közleménye.
A BKK a közbringarendszer megújításával magyarázta a leállást, azonban Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója egy korábbi Facebook-bejegyzésében már írt arról, mi állhat a háttérben:
november végén lejár a Bubi üzemeltetéséről szóló szerződés, és mivel a BKK által kiírt tender az új üzemeltető kiválasztására addig biztosan nem zárul le, borítékolható, hogy a közbringarendszer 6 éves működése óta először le kell állítani.
A téli leállás hírét kommentálva most azt írta Vitézy, nem érti, miért nem tudta a BKK vezetése úgy intézni, hogy „ne álljon le bizonytalan időre, legjobb esetben is hónapokra a rendszer működése, miközben pontosan lehetett előre látni, mikor jár le a szerződés”.
Az új, folyamatban lévő üzemeltetési tendert is kritizálta. Szerinte az 5 évre szóló, a kölcsönözhető kerékpárok számát közel a felére, 2100-ról 1200-ra csökkentő, 1,7 milliárd forintos üzemeltetési pályázat komoly visszalépést jelent a közbringarendszer történetében. A következő öt évben gyakorlatilag megakadályozza a rendszer területi bővítését, például a Bubi kiterjesztését a belvárostól távolabb eső városrészekre is.
„Nem csak bosszantóan rövidlátó az, ami történik. A felvetéseimre hetek óta nem született semmilyen válasz, ami legalábbis beszédes. A Bubi tenderkiírását a BKK titokban intézi – míg sok más kérdésről, akár egy-egy belvárosi kis utca forgalmi rendjéről is folyamatosan kérdőíveken kérdezik meg a budapestieket, a Bubi leépítéséről semmilyen társadalmi egyeztetés nem történt” - írja Vitézy. Ennek ellenére szerinte a BKK-nak sürgősen le kéne zárnia a folyamatban lévő tendert, kiválasztva az új üzemeltetőt, hogy a valóban újragondolásra szoruló, de semmiképp nem leépítendő közbringarendszer addig is tovább működhessen.