A leggyakrabban repülő emberek, a világ lakosságának mindössze 1 százaléka volt a felelős a repülés okozta széndioxid-kibocsájtás feléért egy friss kutatás szerint, amiről a Guardian számolt be kedden. A svéd Linneaus Egyetem kutatói azt is kiszámolták, hogy ebben az évben a légitársaságok 1 milliárd tonna üvegházhatású szén-dioxidot eresztettek a levegőbe, miközben 100 milliárd dollár maradt a zsebükben azzal, hogy nem fizettek a kibocsájtással okozott klímakárokért.
A kutatás szerint 2018-ban a világ népességének mindössze 11 százaléka szállhatott repülőre, és a megtett utaknak csak 4 százaléka irányult külföldre. Ebből logikusan következik, hogy a legnagyobb repülési széndioxid-kibocsájtók a gazdagabb és nagyobb területű országok, mint amilyen az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság, Japán, Németország és Ausztrália.
Ezeknek az országoknak az utazói között voltak a legtöbben olyanok, akik 2018-ban nem csak alkalmanként, hanem rendszeresen választották a repülőt közlekedési eszközként.
A kutatók a Guardiannek azt nyilatkozták, a koronavírus-járvány miatt 2020-ban 50 százalékkal csökkent a repülőtársaságok utasforgalma világszerte, az utazási szokások megváltozása pedig lehetőséget adhat a repülési iparág fenntarthatóbbá tételére. Azok az államok, amik most komoly pénzügyi mentőövet dobnak a csőd szélére sodródott nemzeti légitársaságaiknak, akár zöld feltételekhez is köthetnék ezeket a támogatásokat, ahogyan Franciaország tette - javasolták. Stefan Gössling, a Linnaeus Egyetem kutatója megjegyezte, tanulmányuk alapján a leggyakrabban repülő „szuper kibocsájtók” helyzetének rendezésével kellene kezdeni az átalakítást.