Norvégia lett az első ország a világon, ahol az újonnan értékesített elektromos száma már meghaladta a benzines, dízeles és hibrid autókét, írja a Guardian. Az északi országban 2020-ban az eladott új autók 54,3 százaléka már tisztán elektromos autó, azaz úgynevezett akkumulátoros elektromos autó (BEV) volt.
Ez világrekordnak számít, és jól mutatja a piac bővülését, hogy 2019-ben ugyanez az érték még 42,4 százalék volt, míg egy évtizede pedig 1 százalék körül.
Norvégiában a tervek szerint 2025-ben teljesen felfüggesztik a benzines és dízeles autók értékesítését, és a vásárlókat adókedvezményekkel terelik az elektromos járművek felé. Az állami beavatkozásnak hála a norvég autópiac világszerte az autógyártók amolyan laboratóriuma lett, minden cég nagy figyelmet fordít arra, hogy hogyan alakulnak a norvég trendek.
A norvég autószövetség vezetője, Øyvind Thorsen szerint a megfelelő pályán mozognak ahhoz, hogy elérjék a 2025-ös célt. Az év folyamán végig 50 százalék körül mozgott az újonnan értékesített, teljesen elektromos autók piaci aránya, de a decemberi időszak nagyot lökött a statisztikákon, ekkor ugyanis 66,7 százaléka volt az eladott autóknak teljesen elektromos.
A legtöbbet a Volkswagen-féle Audi modelljeiből adtak el, míg a 2019-es első helyezett, a Tesla Model 3-asa a második lett tavaly.
Nem meglepő módon mindenki arra számít, hogy 2021-ben még tovább fog nőni az elektromos autók részesedése az eladásokból. Egy iparági előrejelzés szerint az idei évben akár az eladott autók 65 százaléka tartozhat majd ebbe a kategóriába. Idén egy új Tesla-modell is érkezik a norvég piacra, de mellette jönnek az első elektromos SUV-ok is a Fordtól, a BMW-től és a Volkswagentől.
A tavalyi évben a dízeles modellek még jobban visszaszorultak: míg 2011-ben a norvég autópiacon eladott autók 75,7 százalékát adták ezek a modellek, tavaly már csak 8,6 százalékot. Norvégiában amúgy 141412 új autót adtak el tavaly, és ebből 76789 volt teljesen elektromos.