Nagyon sok cég mutatja magát zöldebbnek a valóságnál

környezetvédelem
2021 január 28., 19:01

Számos cég az oldalán a valóságosnál környezettudatosabbnak és környezetkímélőbbnek tünteti fel magát, az esetek 42 százalékában az állítások túlzóak, hamisak vagy megtévesztőek - derült ki az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok csütörtökön közzétett jelentéséből.

Az online boltok és hasonló weboldalak átvilágításának legfrissebb eredményeit tartalmazó jelentés szerint számos olyan oldal érhető el az interneten, amelyek tartalma sérti az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályokat.

Az átvilágítás középpontjában az idén a greenwashing állt, vagyis az a megtévesztő tájékoztatás, amelyben a cégeka valóságnál környezettudatosabbnak és környezetkímélőbbnek tüntetik fel magukat az oldalukon. A felmérésben például a ruházati kereskedelemben, a kozmetikai ágazatban és a háztartási felszerelések ágazatában működő vállalatok környezetvédelemmel kapcsolatos online állításait vizsgálták.

A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok megállapítása szerint az esetek 42 százalékában az állítások túlzóak, hamisak vagy megtévesztőek voltak, és az uniós szabályok értelmében tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősülhetnek.

A zöldre festés szaporodó jelenség, mivel a fogyasztók egyre inkább keresik a környezetbarát termékeket. Az átvilágítás után az Európai Bizottság és a fogyasztóvédelmi hatóságok 344 kétségesnek tűnő állítást vizsgáltak meg részletesebben.

  • Megállapították, hogy az esetek több mint felében a kereskedő nem biztosított elég információt a fogyasztók számára ahhoz, hogy megítélhessék az oldalon feltüntetett állítás pontosságát.
  • Az esetek 37 százalékában az állítás homályos kifejezéseket és általánosításokat tartalmazott - például tudatos, környezetbarát, fenntartható -, amelyek azt a megalapozatlan benyomást keltették a fogyasztókban, hogy a termék nincs káros hatással a környezetre.
  • Az esetek 59 százalékában a kereskedő nem támasztotta alá olyan bizonyítékkal az állítását, amelynek a fogyasztó könnyen utána tudott volna nézni.

Ezután a tagállami hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett cégekkel, hogy jelezzék, nincs rendben a tájékoztatás az oldalukon. (Európai Bizottság/MTI)