Hatékonyabban működnek a német tulajdonú boltláncok, mint a magyarok

február 18., csütörtök 13:29

Sokba fog nekünk kerülni a külföldi élelmiszerboltok kiszorítása - írja elemző cikkében a G7. A lap a három legnagyobb német boltlánc, az Aldi, a Lidl és a Penny hatékonysági mutatóit hasonlította össze magyar láncok (a CBA, a Coop és a Reál) boltjaiéval, és azt találták, hogy minden tekintetben hatékonyabban, versenyképesebben működnek a német boltok Magyarországon, mint a magyarok. Sőt, a legtöbb mutatóban 2016 és 2019 között még nőtt is a különbség a külföldi tulajdonú láncok javára.

Eközben a G7 által összeállított átlagos vásárlói kosár még többe is került egy CBA Prímában, mint amennyibe a Lidlben és az Aldiban. Igaz, a Príma zöldségekben és gyümölcsökben feltűnően jól teljesített, még most az importszezon kellős közepén is.

A német és a magyar boltláncok hatékonyságának összehasonlítása azért tanulságos, mert a magyar kormány feltett célja, hogy növelje a magyar tulajdont a kiskereskedelmi szektorban is, erről több fideszes politikus is nyíltan beszélt az utóbbi hónapokban. A gond csak az, hogy az utóbbi években nem is igazán próbálkoztak a magyar boltláncok versenyképesebbé, hatékonyabbá tételével, azért ma már inkább arról beszélnek, hogy a külföldi tulajdonú boltláncokat szorítanák ki, feltehetően adminisztratív eszközökkel a magyar piacról.

A magyar vásárlók többsége által előnyben részesített német, francia és osztrák boltok távozását azonban a G7 cikke szerint a fogyasztók is megsínylenék, legalábbis abból a szempontból, hogy a magyar boltláncok kevésbé hatékony működése miatt drágábbá válna a bevásárlás.