A kínai állam tulajdonában lévő repülőgépgyártó, a COMAC leszerződött az ország harmadik legnagyobb légitársaságával, a China Eastern Airlines-szal, és öt darabot fognak leszállítani számukra az ország első nagy méretű, otthon épített utasszállító gépéből, a C919-esből. Ez az első alkalom, hogy egy légitársaság vásárolt a kínai fejlesztésű gépből, és a tervek szerint az első gép még idén elkészülhet, írja a Supchina.
A repülők belföldi járatokon szolgálnak majd, Sanghajt fogják összekötni nagyobb kínai városokkal. A C919-es a kulcsmodellje annak a kínai törekvésnek, hogy az ország a kereskedelmi légiközlekedés terén is önellátó legyen, nem titkoltan az a kínai állam szándéka, hogy megtörjék a Boeing és az Airbus dominanciáját.
A C919-es kifejezetten a két nyugati gyártó középméretű modelljének, a Boeing 737 Max-nak, illetve az Airbus A320-nak lesz a riválisa, és a tervek szerint komoly szeletet hasíthat majd ki a következő 20 évben 1,3 ezer milliárd dollárosra becsült kínai repülőpiacon.
A kínai gépben 158-168 utas fér el, és nagyjából 80 millió dollárba kerül egy példány, ami olcsóbb mint a Boeing (135 millió dollár) és az Airbus (110 millió dollár) vonatkozó modelljének az ára.
A COMAC eddig 815 repülőre kapott előrendelést, összesen 28, főleg kínai légitársaságtól. A vállalatnak nem titkoltan erősek a politikai kapcsolatai, Hszi Csin-ping elnök is beszélt már arról, hogy fontos, hogy a nagy járművek gyártásában is saját lábra álljon az ország.
Ugyanakkor a gép egyes eszközeinek gyártásához még mindig szükség lesz külföldi technológiára, és bonyolíthatja a helyzetet, hogy az amerikai védelmi minisztérium januárban tiltólistára rakta a COMAC-ot, azaz amerikai cégek többé nem működhetnek együtt a céggel, mivel Washington szerint a vállalat a kínai hadsereggel ápol túl szoros kapcsolatot.
A kínai-amerikai repülőpiaci rivalizálás jele lehet az is, hogy Peking egyelőre nem engedte vissza a légterébe a Boeing 737 Max gépeit, és az Egyesült Államok hiába lépte már ezt meg, állítólag egyelőre még nem is tervezik.