A kazah nagyváros lakói úgy reagáltak a bérelhető rollerekre, ahogy sokan szeretnének, de sosem mernék megtenni

ÉLET
2021 április 09., 15:26

Almatyban, az egykori Alma Atában, a legnagyobb kazah városban éppen most vezették be a bárhol otthagyható és bárhol felvehető típusú bérelhető elektromos rollereket. (Másfajta rollerek már korábban megjelentek náluk.) A város lakói úgy reagáltak a modern metropoliszok pestisére, ahogy más nagyvárosok lakói csak szeretnének: eltüntették őket. Ha nagyon pontosan akarok fogalmazni, akkor igazából ellopták. De tömegével: a próbahónap 50 roller csatasorba állításával indult és a hónap végére 20 rollert is lenyúltak. - írja a helyi Tengrinews.

Az ösztönös ellenállók azonban nem számoltak azzal, hogy az ilyen szolgáltatást nyújtó rollerekben többféle helyzetjelző és jeladó is szokott lenni, így minden tolvaj lebukott. Az egyik városlakóra akkor rontottak rá a hatóságok, amikor éppen egy rollert akart szétszedni és megsemmisíteni. Nem kifejezetten politikai állásfoglalásból, hanem mint elmondta, azért, mert a rollert ajándékba vitte a kislányának, csakhogy a biztonsági rendszer jól működött, amennyiben a jármű érzékelte, hogy nem bérelték ki, mégis mozog, így egyszer csak vijjogni kezdett. Az apa megijedt a lebukástól, és gyorsan megpróbálta szétkapni a járgányt, de az ilyenkor extra vészjelzést ad le, így hamar megtalálták.

A szolgáltatást üzemeltető cég szerint a tolvajok egy része egyszerűen nem volt tisztában azzal, hogy a lenyúlt járgány bérelhető, és beépített védelemmel bír, hanem sima, könnyen lopható privát rollernek nézték.

Úgy tűnik, hogy Almaty lakói tényleg nehezen barátkoznak meg a bárhol felkapható és bárhol lerakható típusú kölcsönzéssel. 2017-ben jelent meg a városban az Ofo nevű, hasonló szolgáltatást városi biciklikkel nyújtó cég. Annyi bringájukat lopták el, hogy a kazah net egy ideig tele volt fillérekért kínált egykori bérbringák hirdetéseivel, a cég pedig rövid időn belül csődbe ment, és kivonult a kazah piacról. Az egyik marketingesük álmélkodva nyilatkozta annak idején egy kazah lapnak, hogy úgy tűnik, a helyieknek idő kell az ilyen típusú szolgáltatások megszokásához, hiszen eddig bárhol jelent meg a vállalkozás, az ellopott és megrongált járművek aránya mindenütt a flotta 1 százaléka alatt maradt.