Már majdnem elfoglalta a lengyel kormány a vidéki lapokat, ám a bíróság most megakadályozhatja

Úgy tűnik, hogy a bíróság akadályozhatja meg, hogy a kormány olajtársasága felvásárolja a Polska Presst, az ország 24 vidéki lapjából 20-at kiadó vállalatot. Hétfőn ugyanis a varsói kerületi bíróság felfüggesztette a versenyhivatal döntését, ami áldását adta volna arra, hogy a legnagyobb olajipari lengyel cég, az Orlen megvegye az egyik legnagyobb lengyel kiadót az eddigi német tulajdonosától - írja a Reuters. 

Az eladást Adam Bodnar állampolgári jogi ombudsman támadta meg, aki szerint „az üzlet azt mutatja, hogy a lengyel kormány ugyanazokat a lépéseket akarja végrehajtani, amelyeket Orbán Viktor Magyarországán figyelhettünk meg korábban.”Az állami média felett Bodnar szerint totális a kontrollja a PiS-nek, a kormányzó pártnak, és most úgy látja, eljött a magánkézben lévő média megszerzésének az ideje is.

Az Orlen tavaly decemberben jelentette be a Polska Press felvásárlását. Az előző tulajdonos, a német  Verlagsgruppe Passau azt mondta, azért adja el, hogy hazájában, Németországban terjeszkedhessen a pénzből. Az Orlent 27,5 százalékban az állam tulajdonolja, a kormány befolyása alatt áll tehát. 

Napilapok fekete címlappal és rajtuk a következő felirattal: "Média választás nélkül" egy varsói újságárusnál 2021. február 10-én.Fotó: Albert Zawada/MTI/MTVA

A felvásárlást a bejelentés óta élesen bírálják az ellenzéki pártok, a lengyel versenyhivatal (UOKiK) februárban mégis jóváhagyta azt. Március elseje óta hivatalosan az olajvállalat a tulajdonos, új igazgatóságot is kineveztek volna, amikor a bírósági döntés született, ám egyelőre az irányítási jogaikat is felfüggesztették.

Februárban közösen álltak ki a független lengyel sajtótermékek az új reklámadó ellen, amelyet a koronavírus-járványra hivatkozva hozott létre a kormány, és amely szintén ismerős a magyar médiából.