Lecsaptak a belarusz rendőrök a legnagyobb független híroldalra

2021 május 19., szerda 5:17

Adócsalás gyanújával indult vizsgálat Fehéroroszország legnagyobb független online híroldala, a tut.by ellen. Kedden a rendőrség megszállta a szerkesztőséget, illetve a lap főszerkesztőjének és több újságírójának lakását is, és a főszerkesztőt, Marina Zolotávt őrizetbe is vették, írja a Meduza.

Párhuzamosan elérhetetlenné vált az oldal az országban, de végül egy másik domaincímről visszatért a lap. A belarusz ellenzék szerint politikai támadás indult a független sajtó utolsó bástyái ellen, Szvjatlana Cihanovszkaja ellenzéki vezető szerint előre megfontolt módon akarja Aljakszandr Lukasenka kinyírni a legnagyobb független oldalt.

A belarusz állami hatóságok szerint viszont szó sincs erről: szerintük a lapot kiadó vállalat, ami az online vállalkozásoknak adókedvezményeket biztosító high-tech ipari parkba van bejegyezve, olyan bevételekre is szert tett, amire e bejegyzés alapján nem lett volna jogosult, és ezzel komolyan megkárosította az országot.

A hatóságok kedden nemcsak a tut.by szerkesztőségét keresték fel, hanem olyan vállalkozásokat is, melyek valamilyen módon köthetőek az újsághoz: felkerestek egy weboldalakat hosztoló vállalkozást, egy autókereskedő céget és egy álláskereső portált is.

Tavaly novemberben a tut.by újságíróját, Katerina Boriszevicset hat hónap börtönre ítélték egy cikk miatt, melyet egy ellenzéki aktivista haláláról írt. A gyanú szerint Raman Banderankát civil ruhás rendőrök vették őrizetbe a Lukasenka rendszere és az elcsalt választások elleni tüntetések idején, és annyira súlyosan megverték, hogy életét vesztette. A bíróság szerint Boriszevics cikkében bizalmas orvosi adatokat hozott napvilágra (írt többek között arról, hogy a megölt aktivista boncolása ellentmondott a rendőrségi állításnak, mely szerint a férfi részeg lett volna).

Decemberben pedig egy belarusz bíróság megvonta a tut.by médiaengedélyét a kormány által indított vizsgálat eredményeként, mivel a kormány azt állította, hogy a lap rendszeresen hamis cikkeket közölt a 2020-as elnökválasztásról. Az engedély megvonása ellenére a tut.by ugyanúgy működött tovább.