Sára Botond a Kúriához fordult, amiért a VIII. kerület szigorított az ingyenes parkolás szabályain, erre most minden új lakónak drágább lett a dolog

június 16., szerda 14:16

A Sára Botond által vezetett budapesti kormányhivatal a Kúriához fordult, miután az ellenzéki vezetésű Józsefvárosi Önkormányzat átalakította a kerületiek kedvezményes parkolási rendszerét. Korábban lakosonként egy autó parkolhatott lényegében ingyen a kerületben, a módosítások után viszont már csak lakásonként egy autó. Ha egy lakáshoz több autó is tartozik, a második csak a környezetvédelmi besorolásának megfelelő mértékű kedvezményt kap az éves parkolási díjból.

A kormányhivatal szerint a kerület vezetése annak ellenére szigorított a parkolás szabályain 2021 elején, hogy egy 2020-as kormányrendelet 2021 végéig megtiltotta olyan önkormányzati szabályok elfogadását, amik anyagi többletterhet rónak a lakosságra. Sára Botond és a kormányhivatal ezért 2021. május 27-én benyújtott indítványában a lakosonkénti ingyenes parkolás visszaállítását kezdeményezte, és a Kúria eljárásának végéig kérte az új parkolási szabályok alkalmazásának felfüggesztését. Utóbbit a Kúria június 8-i végzésével el is rendelte, azonban a felfüggesztett szabály garantálta azt is, hogy lakásonként az első autóra ingyenesen váltható ki várakozási engedély.

„A Kúria döntése értelmében díjkedvezménnyel lakossági várakozási hozzájárulás nem adható” - írta friss közleményében a kerületi parkolást szervező Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Parkolási Igazgatósága.

Ez azt jelenti, hogy a most beköltözőknek nem tudnak parkolási engedélyt kiadni lakásonként az első autóra sem.

Sára Botond közben a Facebookon győzködi az embereket, hogy nem az ő beadványuk miatt történik ez, hanem azért, mert Pikó egyszerűen sanyargatja a józsefvárosiakat:

A józsefvárosi Fidesz rendkívüli önkormányzati ülés összehívását kezdeményezte annak érdekében, hogy az önkormányzat vissza tudja vonni az új parkolási szabályt, és visszaállítsa a lakosonkénti egy autó ingyen parkolását, holott Pikóék még a kampányban is beszéltek arról, hogy szigorítani akarnak a rendszeren.

Ráadásul Pikóék vitatják, hogy a kormányhivatal beadványa egyáltalán megalapozott lenne, hiszen szerintük a kerületi parkolási szabályok szigorítása nem ellenkezett a lakosságra kirótt terhek emelését tiltó kormányrendelettel, az ugyanis csak azt tiltja, hogy új kötelezetti körre terjesszenek ki adónemeket, vagy azok mértékét emeljék, márpedig az önkormányzat értelmezése szerint egyik sem történt. Arról nem is beszélve, hogy Pikóék szerint a 2021 előtti józsefvárosi parkolási rendelet volt jogellenes, az ugyanis szembement a fővárosi rendelettel, ami világosan kimondja, hogy lakásonként maxiumum két autóra adható valamilyen fokú kedvezmény. Ehhez képest a 2021 előtt érvényben lévő józsefvárosi rendelet lakosonként 1 autóról szól, tehát ha egy lakásba 3 vagy annál több autótulajdonos lenne bejegyezve, az ellentétben állna a fővárosi kétautós szabállyal. Ehhez képest az új szabály kimondja, hogy lakásonként az első autóra 100 százalékos kedvezmény adható, a másodikra pedig 100, ha elektromos vagy gázüzemű, 70, ha hibrid vagy EURO 5 besorolású, 50, ha EURO 4 és 30, ha EURO 3.