A londoni Imperial College kutatói szerint a 20 éve betiltott ólmozott benzinből származó ólom még mindig kimutatható a brit főváros levegőjében. A kutatók úgy vélik, az ólmozott üzemanyagok öröksége ráül a világ legtöbb városára.
Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent tanulmányukban a brit kutatók a levegőben lévő szállópor vegyi és izotópos összetételét összehasonlították a városi talajminták és az utak pormintáinak összetételével. Kimutatták, hogy a London levegőjében lévő ólom 32-43 százaléka eredetileg az ólmozott üzemanyagokból származik.
A londoni levegő ólomszintje 2 százalék, és ez ugyan jóval alacsonyabb, mint amikor csúcsértékeket mértek az 1980-as években, de százszor több a természetes háttérszintnél.
A súlyosan mérgező ólom különösen a gyerekekre veszélyes, károsítja az agyi fejlődésüket és a tanulási képességüket.
Az Egyesült Királyságban az 1930-as évektől 1999-ig adtak ólmot a kocsik üzemanyagához. A fém lerakódott a városok talajára, különböző felületekre évtizedeken keresztül, és a szelek, a közlekedés meg az építkezési munkálatok rendszeresen visszakavarják a levegőbe, így az ólomszint nem csökken tovább.
A kutatók szerint a munkájuk azt bizonyítja, hogy a betiltásuk után a szennyező anyagok évekig a környezetben maradnak.
A betiltott üzemanyagból származó ólmot kimutatták a kínai Sanghaj és a brazíliai Sao Paolo levegőjében is.
Az ólommal szennyezett talajt biztonságossá lehet tenni, ha tiszta földdel borítják be, ami például megakadályozza, hogy a gyerekek belélegezzék az ólmot, amikor játszanak. Ezzel a módszerrel csökkentették a gyerekek vérében az ólomszintet New Orleansban. (Guardian via MTI)