Betiltottak egy oknyomozó oldalt Oroszországban

július 15., csütörtök 19:22

Az orosz hatóságok betiltották a Projekt nevű oknyomozó oldalt, aminek az újságíróinál pont aznap tartottak házkutatást, amikor a belügyminiszter ingatlanügyeiről jelent meg cikkük.

Az orosz főügyész hivatala szerint a hírportál mögött álló amerikai székhelyű Project Media civilszervezet tevékenységével veszélyt jelentett az alkotmányos rendre és a nemzetbiztonságra. Az orosz igazságügyi miniszter emellett külföldi ügynököknek nyilvánította a proekt.media hat és a Szabad Európa két újságíróját. Roman Badanyin, a proekt.media főszerkesztője is felkerült a lajstromra.

A Projekt több oknyomozó anyagot is megjelentetett például a csecsen elnök, Ramzan Kadyrov feleségeinek vagyonáról, vagy arról a nyári táborról, amit Putyin palotájának terjeszkedése miatt kellett lerombolni.

Az orosz törvények szerint a külföldi ügynöknek minősített tömegtájékoztatási eszközök anyagai csakis ilyen jelöléssel terjeszthetők Oroszországban, fel kell tüntetni a tartalmakon, hogy más „államok érdekeit szolgálják”. Ezt a szabályozást 2019-ben kiterjesztették magánszemélyekre, köztük bloggerekre is, jogvédők szerint azért, hogy elhallgattassák a másként gondolkodókat. A külföldi ügynökök oroszországi listáján jelenleg 28 személy és sajtóorgánum szerepel.

Ha pedig egy szervezetet nemkívánatosnak minősítenek, az nem folytathat tevékenységet Oroszországban. És azok a magánszemélyek, akik együttműködnek ezekkel a csoportokkal, büntetőjogilag is felelősségre vonhatók.

A szeptemberi parlamenti választások közeledtével idén megnőtt az orosz ellenzéki politikusokra és médiumokra nehezedő nyomás. A idén tavasszal idegen ügynöknek minősítették a Meduza és a VTimes hírportált. A Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió súlyos bírságokat kapott, amiért anyagain nem tüntette fel, hogy ilyen ügynök készítette őket. (Meduza/MTI)