2021. május 26-án nagyot léptünk a globális felmelegedés elleni küzdelemben. Csupán 24 óra leforgása alatt teljesen felbolydult a klímakatasztrófáért felelős olajipar.
Az évtizedekig tartó lobbizás és nagyvállalati érdekérvényesítés után mára már köztudott, hogy az olajipar a közelgő klímakatasztrófa egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb felelőse.
Közel 100 olajipari vállalat termelte ki a globális kibocsátás 71 százalékát, akik közül a legnagyobb 20 felelős a teljes kibocsátás egyharmadáért. Eközben, az állami és a privát szektorra is jelentős nyomás nehezedik a 2021 novemberében sorra kerülő éghajlat-változási ENSZ konferencia miatt, világszerte egyre többen követlik a kibocsátás drasztikus csökkentését, különösen az olajiparban. Ebben jelentős szerepet játszik az állami szintű szabályozás, az előrelátó befektetők óvatossága, de az aktivisták és a fogyasztók tudatossága is.
A 2000 legnagyobb cég ötöde tűzte ki céljául a kibocsátások teljes megszüntetését. Milliárdokat fektettek zöld energiahordozókba és elektromos járművekbe. Viszont, klímaszakértők szerint a cégek reakciója sokszor csak látszatát kelti az elhivatottságnak, az általuk tett ködös ígéretek legtöbbször csak kerülgették a problémát, és
a legtöbb ilyen ígéretet tudományos alátámasztás nélkül, a befektetők és fogyasztók elcsábítása érdekében tették.
Az ilyen, túlzó ígéreteket vállaló cégek közül a techóriások voltak azok, akik a legirreálisabb célokkal szálltak be a piaci versenybe. Erre jó példa a Microsoft. Az ipar vezető vállalata nemhogy karbonsemleges, de „karbonnegatív” szeretne lenni 2030-ra, ami annyit jelent, hogy több szén-dioxidot vonna el az atmoszférából, mint amennyit kibocsát. 2050-ig pedig az összes addigi kibocsátásukatszeretnék visszakötni.
Már több olyan szervezet létezik, akik a fent említett, irreális és marketingszagú célok megszűrésére jöttek létre. Ezek a cégek tudományos háttérmunkával segítik az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését. Az egyik ilyen cég, az SBTi elemzése alapján a hozzájuk forduló nagyvállalatok átlagban 25 százalékkal csökkentették kibocsátásukat 2015 és 2019 között, tehát valamekkora foganatja mégis csak van ezeknek az ígéreteknek.
Ennek ellenére, még mindig van hova fejlődnünk ezen a téren.
Számos cég a mai napig meghökkentő célokat tűz ki, miközben nyakig benne vannak az olajipar melletti lobbizásban. Az Amazon és a Microsoft is élvonalban futó klímavédelmi vezetőként adja el magát, miközben elképesztő összegeket adományoznak környezetkárosító politikai célokra, vagy olyan szereplők kampányaira, akik nyíltan ellenzik a zöld politikát. (Guardian)
(A cikket Lénárd Lili írta.)