Nem lesz sikló a Gellért-hegyen, a főváros eláll a megállapodástól

Budapest
február 23., 15:43
comments 4

A fővárosi önkormányzat eláll a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbusz-parkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől - döntött a Fővárosi Közgyűlés szerdán. A Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes által előterjesztett javaslatot a testület 17 igennel, 6 nem szavazat ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadta el. A projekt körüli legutóbbi vitákról Magyari Péter írt alig egy hónapja.

photo_camera Szent Gellért tér, Gellért-hegy, Lánchíd, Duna. Fotó: Jászai Csaba/MTI/MTVA

A Fővárosi Közgyűlés eredetileg még Demszky Gábor vezetése idején, 2008-ban döntött a Rác Sikló Kft.-vel (később Gellérthegyi Sikló Kft. lett a nevük) és az I. kerülettel arról, hogy megkötik a megállapodást a fővárosi önkormányzat és a budavári önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokat érintően a parkoló-garázs és a sikló létesítményeinek megépítésére irányuló beruházásról.

Az elállást úgy indokolták: a szerződés hatályba lépésétől számítva több mint tizenhárom év telt el anélkül, hogy a szerződés szerinti beruházás megvalósítását szolgáló érdemi kivitelezési munkák egyáltalán megkezdődtek volna, és a beruházás eredeti műszaki tartalmától történő eltérés miatt a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem is lehetséges.

„Mindezekre, valamint a jogszabályi környezet lényeges megváltozására és a szerződés gazdasági egyensúlyának felbomlására tekintettel a fővárosi önkormányzatnak a továbbiakban nem áll érdekében a szerződés fenntartása” - közölték.

Bagdy Gábor, a Fidesz-KDNP képviselője szerint hatalmas pénzügyi kockázatokat rejt az előterjesztés elfogadása, szerinte meg kellett volna vizsgálni a döntés jogi és gazdasági következményeit.

Karácsony Gergely főpolgármester azt mondta, hogy a beruházásban a fővárost rengeteg környezeti kockázat érinti, és az időközben hozott módosításokkal a látványberuházás csak tovább terhelné a Gellért-hegyet, mert nem váltaná ki a turistabuszokat.A Fővárosi Közgyűlés több más, a városi környezetet érintő döntést is hozott, például huszonhat I. kerületi ingatlan védetté nyilvánításáról, melyek közt ott van a Déli pályaudvar főépülete is. Az indokolás szerint a védelem alá helyezéssel megakadályozható az építészeti értékek bontása és azok a beavatkozások, amelyek az építészeti értékek érvényesülését zavarnák. V. Naszályi Márta I. kerületi polgármester azt mondta, a javaslat nem titkolt célja, hogy megvédjék a nemzeti örökség azon részét, amely a 20. század második felében épült.

A képviselők egyhangúlag határoztak arról is, hogy a fővárosi önkormányzat zöldinfrastruktúra-fejlesztési feladatok előkészítésére 210,6 millió forintot biztosít. A kilenc beruházás között szerepel a Flórián téri közpark, a Vérmező és a Népliget közparki megújítása.

A közgyűlés továbbá döntött arról, hogy a Lánchídhoz és a budai váralagúthoz kapcsolódó közterületek - Clark Ádám tér, Széchenyi tér, Eötvös tér - rekonstrukciójának tervezési feladataira 300,7 millió forintot biztosít úgy, hogy részben a Városháza iroda felújításából csoportosítottak át erre a feladatra. A tervek várhatóan 2023. január végéig elkészülnek majd.

Határozat született arról, hogy a 3-as metróvonal Határ úti állomásához kapcsolódó gyalogos aluljáró felújítására és felszíni akadálymentesítésére 2,9 milliárd forintot biztosítanak. A tervek szerint a beruházás 2024. január 31-ig befejeződik. (MTI)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt