Papírforma: a kampány előtti szintre estek vissza a politikai költések a Facebookon

április 13., szerda 9:11
Illusztráció: Kiss Bence/444
  • Három éve lehet követni, ki mennyi pénzt költ el a Facebookon politikai hirdetésre, és kik a legnagyobb hirdetők Magyarországon, vagy hogy egyáltalán mi számít politikai hirdetésnek.
  • Az év elején bemutattuk, hogy a politikai oldalakhoz köthető hirdetők összesen mennyit költöttek a Facebookon.
  • A kampány utolsó hetén végül megint rekord sok pénzt szórtak el, messze a legtöbbet a kormányoldal.
  • Most azt vizsgáljuk, mekkora volt a visszaesés a választás utáni héten (drámai).

A választás után a kampány előtti szintre, 75-90 százalékkal csökkent minden Facebook-oldal hirdetése, de lehetséges, hogy a következő héten ennél is nagyobb visszaesésre számíthatunk, hiszen ezek között lehetnek olyan összegek, amik csak átcsúsztak a választás utáni napokra is.

A hirdetőknél ugyanez látható, leginkább a Megafon húzta meg a kéziféket.

A Megafon zárt az élen, 1,1 milliárd forinttal, és végül a Fidesz is több mint 900 milliót tapsolt el, de azt ellenzéki EzaLényeg is átlépte a félmilliárd forintot.

Összességében jóval többet költött a kormányoldal, mint mindenki más, 4,5 milliárd forintot költöttek el, míg az ellenzék a 3 év alatt majdnem 2,6 milliárdot.

Az alábbi ábrán látható, mennyire a kampányról szólnak a facebookos költések, a pártpolitikaiak mellett még az NGO-ké is.

Ehhez képest az Állami Számvevőszék már korábban arra jutott, hogy ők csak azt ellenőrizhetik, amivel a jelöltek elszámolnak, ráadásul a közösségi médiában megjelenő hirdetések nem számítanak politikai hirdetésnek (holott maga a Facebook is azt állítja, hogy azok). Az ÁSZ szerint rég jelezték, hogy változtatni kellene a szabályokon, de erre „egyetlen párt vagy civil szervezet sem reagált”.

Az ellenzék 40, a fideszes oldal 90 millióból hozta le a kampány utáni hetet.

A kampányköltések adatai egy helyen a 444 választási mellékletében.

Ki lő rám?

Nemrég a Lakmusz írt arról, hogy a Who Targets Me kiegészítőjével meg lehet nézni, hogy a politikai szereplők mi alapján célozzák a Facebook-felhasználót. Akinek Chrome böngészője van, itt tudja telepíteni, aki Firefoxot használ, az pedig itt, és pár nap múlva részletes adatokat kaphat.

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt