Papírforma: a kampány előtti szintre estek vissza a politikai költések a Facebookon

POLITIKA
2022 április 13., 09:11
photo_camera Illusztráció: Kiss Bence/444
  • Három éve lehet követni, ki mennyi pénzt költ el a Facebookon politikai hirdetésre, és kik a legnagyobb hirdetők Magyarországon, vagy hogy egyáltalán mi számít politikai hirdetésnek.
  • Az év elején bemutattuk, hogy a politikai oldalakhoz köthető hirdetők összesen mennyit költöttek a Facebookon.
  • A kampány utolsó hetén végül megint rekord sok pénzt szórtak el, messze a legtöbbet a kormányoldal.
  • Most azt vizsgáljuk, mekkora volt a visszaesés a választás utáni héten (drámai).

A választás után a kampány előtti szintre, 75-90 százalékkal csökkent minden Facebook-oldal hirdetése, de lehetséges, hogy a következő héten ennél is nagyobb visszaesésre számíthatunk, hiszen ezek között lehetnek olyan összegek, amik csak átcsúsztak a választás utáni napokra is.

link Forrás

A hirdetőknél ugyanez látható, leginkább a Megafon húzta meg a kéziféket.

link Forrás

A Megafon zárt az élen, 1,1 milliárd forinttal, és végül a Fidesz is több mint 900 milliót tapsolt el, de azt ellenzéki EzaLényeg is átlépte a félmilliárd forintot.

link Forrás

Összességében jóval többet költött a kormányoldal, mint mindenki más, 4,5 milliárd forintot költöttek el, míg az ellenzék a 3 év alatt majdnem 2,6 milliárdot.

link Forrás

Az alábbi ábrán látható, mennyire a kampányról szólnak a facebookos költések, a pártpolitikaiak mellett még az NGO-ké is.

Ehhez képest az Állami Számvevőszék már korábban arra jutott, hogy ők csak azt ellenőrizhetik, amivel a jelöltek elszámolnak, ráadásul a közösségi médiában megjelenő hirdetések nem számítanak politikai hirdetésnek (holott maga a Facebook is azt állítja, hogy azok). Az ÁSZ szerint rég jelezték, hogy változtatni kellene a szabályokon, de erre „egyetlen párt vagy civil szervezet sem reagált”.

link Forrás

Az ellenzék 40, a fideszes oldal 90 millióból hozta le a kampány utáni hetet.

link Forrás

A kampányköltések adatai egy helyen a 444 választási mellékletében.

Ki lő rám?

Nemrég a Lakmusz írt arról, hogy a Who Targets Me kiegészítőjével meg lehet nézni, hogy a politikai szereplők mi alapján célozzák a Facebook-felhasználót. Akinek Chrome böngészője van, itt tudja telepíteni, aki Firefoxot használ, az pedig itt, és pár nap múlva részletes adatokat kaphat.

link Forrás

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.