Tiltakozás már nincs, a gondok maradtak, a benzinkutasok jobb híján özönlenek a Molhoz

gazdaság
2022 április 28., 19:11
comments 1

Egy következménye biztosan van a hatósági benzinárnak: a Mol rengeteg olyan új kuncsaftot szerzett magának, akiket korábban a külföldi nagykereskedők láttak el üzemanyaggal. Március végén az olajtársaság még azt közölte, hogy több mint 70 ilyen vevővel kötöttek szerződést, ezúttal pedig arról tájékoztatták lapunkat, hogy több mint 150 új partnerrel állapodtak meg.

Ez a szám még tovább növekedhet, ugyanis Orbán Viktor miniszterelnök szerdán bejelentette, hogy július 1-jéig marad az üzemanyagárstop. Vagyis változatlanul 480 forintban van maximálva a benzin és a gázolaj literenkénti ára. Ez az intézkedés november 15-étől van érvényben, és eredetileg február 15-én járt volna le, de egyszer már meghosszabbították 3 hónappal. Így jóhiszeműen akár a kivezetés jeleként is lehet értelmezni, hogy az Orbán-kormány ezúttal nem 3, hanem csak 1,5 hónappal tolta el az intézkedés határidejét. Ha nem tette volna, a 95-ös benzin ára literenként 594, a gázolajé 640 forint körüli összegig emelkedett volna.

A Mol természetesen a hatályos szabályok szerint jár el

– válaszolta a társaság arra a kérdésünkre, hogy mi a véleményük a hosszabbításról.

Amúgy Hernádi Zsolt sem igazán híve a hatósági árnak. „Hernádi Zsolt annak a véleményének adott hangot, hogy sokáig nem lehet fenntartani a benzinárstopot, mert elfogynak az erőforrások. A magas energiaárak 2022-ben biztos velünk maradnak, de erre nem lehet megoldás a hatósági áras szabályozás” – fogalmazott az mfor.hu tudósítása szerint a társaság elnök-vezérigazgatója az energetikai regionális multi mai közgyűlésén. Vagyis vissza kell térni a piaci normákhoz, és ha ez nem történik meg, akkor Hernádi szerint is áruhiány léphet fel (amúgy fel is lépett).

A kormányzati szabályok miatt a Mol maradt az országban az egyetlen nagykereskedő, amely el tudja látni a töltőállomásokat. Már március végén megírtuk, a kormány előbb csak a kiskereskedelmi, majd februárban a nagykereskedelmi árra is 480 forintos hatósági árat írt elő. A világpiacról vásárló importőrök, nagykereskedők emiatt kivonultak, hiszen Magyarországon csak jelentős veszteséggel tudnák eladni a drágábban vett benzint. Magyarán, az Orbán-kormány által előírt hatósági árral kiszorították a piacról a Mol riválisait.

Szintén a kormányzati szabályok miatt idén az első negyedévben csaknem felével több üzemanyag fogyott a nagy láncoknál, mint tavaly ugyanekkor. A Népszava számolt be róla, hogy az iparág nagy magyarországi cégeit képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatai szerint 34 százalékkal több üzemanyagot adtak el a márkás láncok hazai kútjai, január és március között közel 1,1 milliárd liter üzemanyagot tankoltak a „színes” kutakon. Ez jelentős rekord. Az autósok szabályosan megrohamozták a kutakat, a 95-ös motorbenzin 42 százalékos ugrással lőtt ki.

Az április 3-ai választások előtt sokkal hangosabbak voltak a tiltakozók: a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) szervezésében a Mol székháza elé is kivonultak, ahol folyamatosabb és állandóbb kiszolgálást, gyorsabb szerződéskötést kértek az olajtársaságtól. Erre ígéretet kaptak, de információink szerint a helyzet gyakorlatilag változatlan: a korábban demonstráló fehér (hálózathoz nem tartozó) benzinkutasok a csőd szélén billegnek, üzemanyagot teljesen kiszámíthatatlan, változó mennyiségben és időpontban kapnak csak a Moltól. „Azt vártam, hogy végre kivezetik a hatósági árat, de úgy látszik, elodázzák a döntést. Én kaptam támogatást, de ezzel is csak a felére csökkentek a veszteségeim” – mondta lapunknak az egyik benzinkutas.

Szintén a választások előtt döntött a kormány a kis bkutak támogatásának módosításáról: addig a támogatás a tavalyi tárgy havi forgalom 120 százalékáig járt, de már csak a múlt évben március, április és május hónapokban összesen értékesített üzemanyag mennyiségének 80 százaléka lehet. Cserébe csak az kap támogatást, aki folyamatosan nyitva van, és nem küld el egyetlen alkalmazottat sem. A feltételnek nem mindenki tud megfelelni, így sokaknak nem jut egy fillér sem.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.